Zarządzanie flotą w przedsiębiorstwie produkcyjnym
- Autor: Grzegorz
Myśląc o flocie w kontakcie przedsiębiorstwa mamy najczęściej przed oczami samochody firmowe. Mówi się flota aut firmy XYZ i po części jest to prawda, jednak będąc szczerym muszę powiedzieć, że jest to mniejsza część tego, co naprawdę jest flotą firmy.
Jak dobrze się zastanowić to przecież słowo flota głównie powinno kojarzyć nam się ze statkami i tak po prawdzie flota odnosi się właśnie do transportu wodnego. Cytując Wikipedię “Flota – zespół statków podporządkowanych jednemu z przewoźników żeglugi lub państwu, którego mają banderę.”
Jednak z czasem wszystko się zmienia, a język ewoluuje i teraz bardzo często mówimy po prostu o flocie pojazdów. Nie mamy wtedy na myśli, tylko samochodów, flota pojazdów to wszystkie mechaniczne urządzenia transportowe należące do firmy. Samochody, wózki transportowe, paleciaki, wózki widłowe, wózki ręczne platformowe i wszystko to, czym da się przemieszczać i co może pomóc przemieszczać inne obiekty. Wliczając w to również suwnice, wciągniki, czy wózki nożycowe. Nie sposób wymienić tu wszystkich pojazdów i urządzeń transportowych, które można zaliczyć do tej grupy, jednak wszystkie one będąc własnością firmy podlegają pewnym czynnościom, które nazywamy zarządzaniem flotą firmową. Warto w tym momencie nadmienić, że jest to obszar działania działów logistycznych.
Co wchodzi w zakres obowiązków zarządzających flotą firmową?
- Planowanie zasobów
- Zakup i utrzymanie flot
- Szkolenie personelu
- Monitorowanie wydajności
- Zarządzanie kosztami
- Dostosowanie floty do potrzeb
- Planowanie zasobów: Niezbędne jest określenie ilości i rodzaju pojazdów oraz narzędzi niezbędnych do obsługi magazynu i linii produkcyjnej, uwzględniając potrzeby firmy oraz specyfikę wykonywanych zadań.
- Zakup i utrzymanie floty: Wybór odpowiednich pojazdów musi uwzględniać ich parametry techniczne, ergonomię, trwałość oraz zgodność z obowiązującymi przepisami bezpieczeństwa. Ważne jest także zapewnienie regularnej konserwacji i serwisowania pojazdów w celu minimalizacji ryzyka awarii oraz przedłużenia ich żywotności.
- Szkolenie personelu: Pracownicy odpowiedzialni za obsługę pojazdów powinni być przeszkoleni w zakresie bezpiecznego i efektywnego korzystania z wózków widłowych, paleciaków oraz innych narzędzi transportowych. Szkolenia powinny obejmować zasady obsługi, procedury awaryjne oraz przepisy dotyczące bezpieczeństwa pracy.
- Monitorowanie wydajności: Wdrożenie systemów monitorowania wydajności pojazdów pozwala na śledzenie zużycia paliwa, czasu pracy, liczby cykli załadunku i rozładunku oraz innych wskaźników efektywności. Analiza tych danych umożliwia identyfikację obszarów wymagających optymalizacji oraz podejmowanie odpowiednich działań naprawczych.
- Zarządzanie kosztami: Skrupulatne zarządzanie kosztami eksploatacji floty pojazdów obejmuje kontrolę zużycia paliwa, koszty serwisowania, napraw oraz ubezpieczenia. Optymalizacja tych procesów pozwala na oszczędności budżetowe oraz zwiększenie rentowności przedsiębiorstwa.
- Dostosowanie floty do potrzeb: Przedsiębiorstwo powinno regularnie monitorować swoje potrzeby w zakresie transportu i magazynowania oraz dostosowywać flotę pojazdów do zmieniających się warunków rynkowych i operacyjnych. Dzięki temu możliwe jest zapewnienie płynności procesów logistycznych oraz zwiększenie konkurencyjności firmy. W sytuacji, gdy nie mamy pewności, jakie są obecnie trendy na rynku i czy nasz personel jest wystarczająco kompetentny warto skorzystać z doradztwa firmy zewnętrznej zajmującej się logistyką jak np. firma PROMAG S. A. Gwarantuje to wtedy optymalne dobranie floty do potrzeb.
Dlaczego to jest ważne?
Możesz się zastanawiać dlaczego istotne jest czy flotą nazwiemy same samochody firmowe, czy też wszystkie narzędzia transportowe. Odpowiedź jest prosta, jeżeli wyznaczymy dział logistyki odpowiedzialny za flotę przedsiębiorstwa to istotne jest by był on odpowiedzialny za każdy element transportowy w firmie, a nie tylko samochody. Ponieważ sukces firmy zależy od sprawności i bezpieczeństwa użytkowania każdego nawet najmniejszego ręcznego wózka transportowego, to nie można traktować go gorzej niż samochodu prezesa.
Komentarze