Zapchany filtr cząstek stałych

Zapchany filtr cząstek stałych

Zapchany filtr cząstek stałych to nic innego jak wypełnianie się filtra sadzą na skutek normalnej eksploatacji. To zupełnie normalny proces, który jednak niestety często nie daje jednoznacznych objawów. Brak reakcji na zapchany filtr może skutkować szybkim jego zniszczeniem, dlatego też warto jest zapoznać się z typowymi objawami zapchanego filtra dpf.

Co to jest filtr cząstek stałych?


Filtr cząstek stałych, inaczej nazywany DPF, GPG lub FAP, to filtr montowany w układzie wydechowym, w silnikach benzynowych i wysokoprężnych. Filtr ma za zadanie oczyszczać gazy spalinowe z obecnych w nich cząsteczek stałych, takich jak niespalony węgiel występujący w formie sadzy. Filtry cząsteczek stałych w przemyśle samochodowym funkcjonują od 1996 roku a ich zastosowanie pozwoliło w dużym stopniu zmniejszyć poziom emitowanych zanieczyszczeń oraz wyeliminować emisję charakterystycznego, czarnego dymu wydobywającego się z układów wydechowych aut.

Znaczenie zastosowania filtrów DPF dla ekologii i środowiska jest bardzo duże. Prawidłowo działający filtr posiada wydajność w przedziale między 85% a 100%/ Oznacza to, że do atmosfery wydostaje się maksymalnie 15% zawartości zanieczyszczeń.

Regeneracja filtrów cząsteczek stałych


Podczas użytkowania filtrów z czasem zbierają się w nim cząstki, które zapychają i filtr a co za tym idzie zmniejszają jego wydajność. Na długość życia filtrów mają również wpływ takie czynnik jak sposób jazdy, stosowany olej i paliwo. Na rynku dostępne są filtry, które po każdym zapchaniu należy wymienić na nowe. Istnieją jednak bardziej praktyczne rozwiązania bazujące na metodzie samooczyszczenia się filtra poprzez katalityczne spalanie zalegających cząstek w odpowiednio wysokiej temperaturze. Jest to tak zwane wypalanie PFD. Zasadniczym jednak pytaniem jest, kiedy filtr jest już zapchany? Wskazują na to pewne objawy.

Zapchany filtr cząstek stałych - objawy


Głównym zadaniem filtra cząstek stałych jest brak konieczności jego obsługi. Kiedy filtr napełni się sadzą automatycznie ją wypala. W momencie wypalanie dpf objawy są jednoznaczne. Standardowo przyjmuje się, że filtr oczyszcza się co około 300-800 km podczas ruchu w mieście lub co 1500 km w trasie. Objawy zapchanego filtra cząsteczek są jednak bardziej zauważalne podczas jazdy w mieście. Podczas szybkiej jazdy na trasie jedynym objawem może być chwilowy wzrost zużycia paliwa, na co zazwyczaj ciężko jest zwrócić uwagę. Podczas jazdy w ruchu miejskim możemy zauważyć takie objawy jak wyższe obroty na biegu jałowym o nawet 200-400 obrotów na minutę czy chwilowy wzrost zużycia paliwa podczas postoju do 1,5-2,0 l. W samochodach wyposażonych we wskaźnik ciśnienia obserwuje się również jego lekki przyrost a w niektórych autach także niewielkie szarpanie podczas dodawania gazu czy intensywny zapach spalin. Co ważne podczas wypalania filtra nie powinno się nigdy wyłączać silnika, ponieważ proces wypalania zostanie przerwany.

Podczas wypalanie dpf objawy są zauważalne tylko podczas jazdy po mieście. Podczas szybkiej jazdy na trasie można ich nie zauważyć. Warto wiedzieć kiedy przebiega proces wypalania, ponieważ nie wolno wówczas wyłączać silnika i przerwać procesu. Wiedząc co to jest filtr cząstek stałych i jak ważne jest jego udrożnienie podczas jazdy powinniśmy stale obserwować pracę silnika, aby moment wypalania był przez kierowcę odczuwalny. Jeśli proces wypalania nie jest dla nas łatwy do uchwycenia warto wykonać kontrolę filtra cząstek stałych. Możliwa jest ona w warsztatach samochodowych i wymaga podłączenia auta do specjalnego komputera diagnostycznego, który określi stopień napełnienia filtra.

Regeneracja i dbanie o filtry cząstek stałych są bardzo ważne z punktu widzenia prawa i środowiska. Zastosowanie filtra radykalnie zmniejsza poziom zanieczyszczeń wydostających się z układu wydechowego do atmosfery. Zapchany filtr znacznie mniejsza swoją wydajność a co za tym idzie auto emituje znacznie więcej zanieczyszczeń. W czasach globalnego ocieplenia i zmian klimatycznych temat ten staje się jeszcze ważniejszy.