Wiek opony a bezpieczeństwo jazdy
- Autor: Grzegorz
Właściwy poziom bezpieczeństwa podczas jazdy oraz awaryjnego hamowania zależy nie tylko od konstrukcji czy rodzaju ogumienia. Nie mniej ważny jest należyty stan opon, obejmujący zarówno głębokość bieżnika, jak również jakość gumowej mieszanki. Guma, tak jak i inne materiały, z czasem traci swe pierwotne właściwości, stając się mniej elastyczną i bardziej podatną na uszkodzenia mechaniczne i uszkodzenia wynikające ze zwiększonego obciążenia.
Wiek oponyJako graniczny czas eksploatacji ogumienia samochodowego uważa się 10 lat. Starsze opony, nawet wyglądające na mało zużyte, stanowią zagrożenie dla kierowcy, pasażerów i innych użytkowników dróg. Guma traci swe właściwości nie tylko wskutek powolnego utlenienia, ale także wskutek działania promieni słonecznych, zmieniających się warunków pogodowych oraz mając kontakt z substancjami chemicznymi, takimi jak oleje czy smary. Porowata guma gorzej przylega do nawierzchni, co skutkuje dłuższą drogą hamowania. Ponadto wskutek pojawiających się nieszczelności w gumowej strukturze korozji ulegają metalowe elementy konstrukcyjne, co znacząco osłabia oponę, łącząc się ze zmniejszoną stabilnością podczas jazdy i zwiększoną podatnością na uszkodzenia, zwłaszcza przy większym obciążeniu.
Mimo że graniczny wiek w oponach samochodowych określono na 10 lat, to ze względów bezpieczeństwa zaleca się nieużywanie ogumienia starszego niż sześcioletnie. Ponadto w ciągu kilku lat powstają całkiem nowe bądź ulepszone konstrukcje, co jest istotnym powodem, by po 6 latach założyć nowy komplet.
Jak sprawdzić wiek opon?
Aby sprawdzić datę produkcji ogumienia, wystarczy rozszyfrować jeden z kodów umieszczonych na zewnętrznej strony opony. Czterocyfrowy kod wskazuje na tydzień kalendarzowy oraz rok produkcji (np. 1015 – opona opuściła bramy fabryki w 10. tygodniu 2015 roku, czyli między 2 a 8 marca). Przy ogumieniu wyprodukowanym przed rokiem 2000 kod obejmuje trzy cyfry. Warto zapoznać się z informacją na stronie: https://www.uniroyal.pl/samochod/opony-poradnik/wiedza-na-temat-opon/znaczenie-wieku-opony-i-glebokosci-bieznika
Głębokość bieżnika
Wiek opony to także kwestia zużycia bieżnika. Chociaż stosowne przepisy ustaliły minimalną głębokość na 1,6 mm, to jednak jak okazuje praktyka, wartość zbliżona do minimalnej nie gwarantuje bezpieczeństwa na drodze. Przy oponach letnich wskazane jest wymienienie opon przy bieżniku płytszym niż 3 mm, zaś w ogumieniu zimowym i wielosezonowym tą granicą są 4 mm. Ponadto mierząc głębokość bieżnika, należy sprawdzić różnice między skrajnymi wartościami. Nierównomierne zużycie może świadczyć o nieprawidłowym ciśnieniu, awarii zawieszenia lub zbyt agresywnym stylu jazdy.
Podsumowanie
Wymieniając opony, należy pamiętać i o wieku, i o zużyciu. Istotne jest też, by nie zapominać o kole zapasowym, także dojazdowym. Opona starzeje się, nawet będąc schowaną głęboko w bagażniku. Bezpieczeństwo jazdy ma znaczenie także w szczególnych warunkach, takich jak konieczność wymiany koła.
Komentarze