Rant ochronny opon - czym jest i do czego służy?
- Autor: Grzegorz
Nawet jazda w zwyczajnych, miejskich warunkach może stanowić wyzwanie dla opony. Z tego artykułu dowiesz się, co to jest rant ochronny w oponie, dlaczego się go wykorzystuje, jaki może mieć wpływ na Twoje wydatki na ogumienie, a także, w jakich pojazdach tego typu rozwiązanie znajdzie swoje zastosowanie.
Opony z rantem ochronnym – co to za rozwiązanie?
Rant ochronny opon to element wykonany ze wzmocnionej mieszanki gumowej. Najczęściej nie zauważamy go na pierwszy rzut oka, chyba że jest specjalnie uwydatniony w designie ogumienia. To rozwiązanie, które najczęściej spotkamy w modelach sportowych, a także średniej i wysokiej klasy. Przykładowo opony Nexen, które przystosowane są do samochodów o najwyższych osiągach, korzystają najczęściej z takiego właśnie rozwiązania.Rant ochronny opon zapewnia dodatkowe zabezpieczenie przed uszkodzeniami mechanicznymi felgi. Bieżnik stanowi skuteczne wsparcie dla konstrukcji ogumienia od strony szosy, jednak niekiedy zagrożenia dla trwałości konstrukcji całego koła mogą nadejść z zupełnie innego, nieoczekiwanego kierunku. Taka sytuacja najczęściej dotyczy ogumienia o profilu poniżej 55%.
Nie ma jednego oznaczenia opon z rantem ochronnym. Często możemy spotkać się z FR – Fringe Protector jednak znacznie częściej, szczególnie w przypadku ogumienia z rynków azjatyckich, żadnych oznaczeń na oponie nie znajdziemy.
Rant ochronny w oponie niskoprofilowej – dlaczego to rozwiązanie jest tak popularne?
Dodatkowe wzmocnienie konstrukcji ogumienia sprawdza się najlepiej w przypadku opon niskoprofilowych. Tego typu ogumienie jest powszechnie stosowane w XXI wieku. Producenci dostosowują się do panujących na rynku trendów. Pragniemy podróżować szybciej, dynamiczniej, jeździć bardziej agresywnie – odpowiednio niski profil znacząco poprawia przyczepność przy wysokich prędkościach i pozwala na pełne wykorzystanie potencjału naszej maszyny np. podczas ruszania z miejsca.Jednak takie konstrukcje nie są pozbawione wad. Skoro ogumienie ma niższy profil, jest ono także znacznie bardziej narażone na uszkodzenia. Szczególnie, gdy dotyczą one nie tyle samej opony, ile także felgi i konstrukcji koła. Ogumienie niskoprofilowe zapewnia mniejszą amortyzację sił, które oddziałują na pojazd od strony nawierzchni. A nie tylko przy wysokich prędkościach występuje ich wiele. Rant ochronny opony to rozwiązanie, które stanowi dodatkową warstwę ochronną właśnie dla felgi. Takie rozwiązanie sprawia, że krawężniki, progi czy inne zagrożenia dla naszych kół obecne na niemalże każdej drodze, nie zawsze doprowadzą do poważnych uszkodzeń konstrukcji koła.
Nie oznacza to jednoznacznie, że wysokoprofilowe ogumienie nie może posiadać wzmocnionego rantu. Jednak, gdy wysokość koła jest na odpowiednim poziomie, krawężniki, studzienki, dziury czy wyrywy nie stanowią dla nas żadnej przeszkody. Nie ma mowy o styczności felgi z betonem, przynajmniej nie w trakcie poprawnej jazdy. Choć oczywiście dodatkowe wzmocnienia są mile widziane w pewnych konkretnych sytuacjach.
Opony z rantem ochronnym – czy są droższe?
Niektóre opony typu UHP występują tylko w wersji z rantem ochronnym. To bardzo pożądane rozwiązanie. Z drugiej jednak strony, w ofercie popularnych marek w ramach jednej serii ogumienia, można spotkać zarówno ogumienie z rantem, jak i bez. Różnica cenowa w tym wypadku waha się od 10 do 20%. Na pierwszy rzut oka rozwiązanie to nie wydaje się tak bardzo atrakcyjne i opłacalne. Jednak nie do końca tak jest.Nie możemy spojrzeć na ten temat bez uwzględnienia aspektu kosztu alternatywnego. Rant ochronny opon pozwoli nam na poczynienie sporych oszczędności. Biorąc pod uwagę, że w nowoczesnych samochodach, które najczęściej korzystają z ogumienia niskoprofilowego, stosowane są drogie, aluminiowe felgi o znakomitej estetyce i wysokiej cenie, ich ochrona może naprawdę przyczynić się do poprawienia stanu naszego portfela.
Rant chroni także samą oponę. Jeśli dojdzie do uszkodzenia boku koła, guma na feldze może się przemieścić, co spowoduje obniżenie sterowności i parametrów jezdnych opony. W skrajnym przypadku może prowadzić to do uszkodzenia konstrukcji. Jeśli doszło do kolizji i bok koła został uszkodzony, nawet nieznacznie, należy udać się do wulkanizatora, by ten ponownie wyważył ogumienie.
Komentarze