Jazda na suwak, na zakładkę w Polsce
- Autor: Grzegorz
Ile razy zdarzyło się wam stać w korkach z powodu remontu jednego z pasów? Jak wy się zachowujecie w takiej sytuacji? Czy znacie zasady jazdy na suwak? O tym jak powinno wyglądać prawidłowe zachowanie kierowców na obu pasach ruchów oraz co ono daje postaramy się opowiedzieć w dzisiejszym artykule. Na pewno będzie on dla was przydatny jeśli nie znacie tej zasady lub też nie stosujecie się do niej.
Kiedy poruszamy się wg zasady jazdy na suwakW erze wiecznie trwających remontów naszych dróg co jakiś czas spotykamy się z sytuacją gdy na drodze wielopasmowej (np. 2 pasy) jeden z pasów zostaje zamknięty. Powstaje tzw. zwężenie przepustowości drogi przez co przy dużym natężeniu tworzą się korki, ponieważ auta muszą pewien odcinek pokonać tylko jednym pasem. Jeśli zastosujemy się do przytoczonej niżej zasady poruszania się w takiej sytuacji pozytywnie przyczynimy się do zmniejszenia czasu oczekiwania na przejazd przez zwężenie oraz do szybszego rozładowania korku. W krajach takich jak Niemcy czy Austria takie zachowanie jest unormowane prawnie i zapisane w kodeksie drogowym przez co wszyscy kierowcy powinni się do niego stosować.
Zasady poruszania się podczas jazdy na suwak
Zasada jest bardzo prosta. Kontynuujemy ruch na obu pasach aż do samego miejsca zwężenia. Nie zmieniamy pasa kończącego się wcześniej niż przez samym zwężeniem. Pojazd znajdujący się na pasie kończącym włącza kierunkowskaz i zaczyna zmieniać pas na ten przejezdny. Natomiast auto znajdujące się na pasie przejezdnym wpuszcza na swój pas dokładnie jeden pojazd z pasa kończącego się i kontynuuje dalej jazdę. Podzielmy te zachowania na każdy z pojazdów:
Pojazd wpuszczany:
- kontynuuje jazdę aż do samego zwężenia
- nawet jeśli widzi wolne miejsce wcześniej, to nie powinien zmieniać pasa aż do końca swojego pasa
- jeśli zmienił pas nie powinien wpuścić przed siebie innego pojazdu z pasa kończącego się
Pojazd wpuszczający:
- widząc pojazd na pasie kończącym wpuszcza dokładnie jeden samochód przed siebie
- nie wpuszcza auta wcześniej niż przed samym momentem zwężenia
- zachowuje bezpieczną odległość od wpuszczanego auta aby ruch był płynny.
Jeśli wszyscy kierowcy na drodze zastosują się do tej zasady zmniejszy się znacząco długość korka, możliwe będzie zachowanie wysokiej przepustowości zwężenia, kierowcy będą mniej agresywni gdyż wszyscy będą poruszać się na takich samych zasadach. Dodatkowo w razie sytuacji gdy pojazd uprzywilejowany np. karetka potrzebować będzie przejechać przez korek będzie to dużo łatwiejsze ze względu na mniejszą długość korku.
Już wkrótce rząd planuje wprowadzenie takich zmian do kodeksu drogowego aby w Polsce również taka zasada jazdy przy zwężeniach była obowiązkowa. Powinno to zlikwidować zjawisko tzw. szeryfów drogowych, którzy to wychodzą z założenia, że każdy poruszający się kończącym się pasem jest drogowym cwaniakiem, wobec czego należy zablokować ten pas i nie pozwolić im poruszać się dalej. Jest to zachowanie, za które grozi mandat gdyż blokuje się ruch i tworzy jeszcze większe korki, a także zwiększa się nerwowość na drodze co docelowo prowadzi do większej liczby kolizji i wypadków na drogach.
Komentarze