Jakie pojazdy są objęte opłatą drogową we Włoszech? Sprawdzamy!
- Autor: Grzegorz
We Włoszech obowiązuje dość osobliwy system opłat drogowych. Dotyczy to zarówno kryteriów pojazdów objętych mytem, jak i podmiotów zarządzających drogami. Jakie samochody muszą opłacić przejazd i jak tego dokonać?
Jadąc przez Włochy, niemal na pewno skorzystamy z autostrady. 6600 km płatnych odcinków tych dróg to główne szlaki komunikacyjne na Półwyspie Apenińskim. Do tego opłaty drogowe we Włoszech naliczane są również za korzystanie z wielu tuneli i mostów. Żeby sprawnie poruszać się przez Włochy, najlepiej zaznajomić się z kartą Viacard oraz OBU Telepass.Jak działa system poboru opłat?
Każdy odcinek autostrady we Włoszech jest płatny, podobnie jak znaczna część tuneli, z których wiele ma kluczowe znaczenie w kontekście dojazdu do Francji czy Austrii. Ponadto za zarządzanie nimi odpowiedzialnych jest ponad 20 podmiotów. Na szczęście nie trzeba być zaznajomionym z każdym z nich, żeby móc sprawnie rozliczyć się z opłat drogowych. Wystarczy do tego karta Viacard lub urządzenie pokładowe Telepass. Pierwsze rozwiązanie skierowane jest przede wszystkim do firm transportowych, których przedstawiciele rzadko podróżują do Włoch. Naliczanie opłat odbywa się podczas przejazdu przez bramki na płatnych odcinkach dróg. Opłata uiszczana jest na koniec miesiąca, a na fakturze zsumowane są przejechane kilometry. Urządzenie pokładowe Telepass umożliwia rozliczenie się z myta bez konieczności każdorazowego zatrzymywania się na bramkach. Wykorzystywana technologia DSRC skutecznie namierza OBU. Sprzęt, który montuje się na przedniej szybie, pozwala bezprzewodowo odczytać dystans przejechany przez pojazd, gdy ten zbliża się do punktu poboru. Opłata zawiera podatek VAT, który firma transportowa może później odzyskać. Osoby fizyczne pobierają bilecik na wjeździe na autostradę, natomiast przy wyjeździe można rozliczyć się w punkcie u pracownika lub za pomocą automatu, który przyjmuje zarówno gotówkę, jak i najpopularniejsze rodzaje kart płatniczych.
Inną istotną informacją, jaka dotyczy systemu poboru opłat drogowych we Włoszech, jest wpływ ukształtowania terenu na stawkę. To unikatowe kryterium wynika z charakterystyki Półwyspu Apenińskiego, który w wielu miejscach jest wyjątkowo górzysty, co przekłada się na trudność budowy szlaków komunikacyjnych. Wyróżnia się zatem kategorię nizinną oraz górską. Popularne we Włoszech tunele mają osobne stawki za przejazd, dlatego warto się z nimi zapoznać, gdyż stanowią odcinki istotnych tras. Tunele takie jak Munt La Schera Tunnel, Saint Bernard Tunnel, Tunnel Monte Bianco oraz Tunnel del Frejus to bardzo intensywnie uczęszczane drogi, wiodące np. poza granice kraju.
Jakie auta zobligowane są do opłat drogowych?
W przeciwieństwie do np. Niemiec, gdzie płaci się za klasę emisji spalin, poziom emitowanego zanieczyszczenia i hałas, Włosi preferują wyjątkowo prosty podział pojazdów, które objęte są mytem za przejazd. Głównym kryterium jest liczba osi. Pierwszą grupę stanowią samochody i jednoślady posiadające do dwóch osi, a drugą – auta mające powyżej dwóch osi. Wewnętrzny podział pierwszej grupy stanowią pojazdy kategorii A, gdzie wysokość mierzona przy przedniej osi nie przekracza 1,30 m oraz kategorii B, gdzie ta sama wysokość jest większa niż 1,30 m. Chodzi tu przede wszystkim o oddzielenie aut osobowych od motocykli i innych jednośladów.
W przypadku samochodów posiadających więcej niż dwie osie wyróżnia się trzy kategorie, które wpływają na wysokość opłat drogowych. Pierwsza kategoria to auta mające trzy osie, druga – cztery, a trzecia – pięć osi. Im większy i cięższy pojazd, tym większa będzie stawka za każdy przejechany kilometr.
Wygodna podróż przez Włochy
Jednym z najbardziej komfortowych sposobów poruszania się po włoskich autostradach jest posiadanie karty paliwowej. Po pierwsze, opłaty za paliwo oraz myto sumowane są w zbiorczym fakturowaniu, które z kolei jest podstawą do późniejszego odzyskania podatku VAT. Z takiego udogodnienia mogą skorzystać m.in. posiadacze kart paliwowych Shell. Ponadto można liczyć na spore rabaty. Warto także wspomnieć o mancato pagamento, systemie, który działa w przypadku, kiedy kierowca nie ma środków, by uiścić opłatę za przejazd przez bramkę. Wówczas pobiera paragon, który może opłacić w terminie 2 tygodni przelewem na wskazane konto lub dodać do faktur Shell – jeżeli ma umowę na Włochy.
Komentarze