Jak dbać o układ hamulcowy?

Jak dbać o układ hamulcowy?

Nigdy dość powtarzania, jak istotną sprawą jest troska o należyty stan techniczny naszego samochodu. Jedna z kluczowych kwestii, dotyczących bezpieczeństwa na drodze, to wydajność układu hamulcowego. Jego sprawne i niezawodne działanie przekłada się bezpośrednio na długość drogi hamowania. Jak właściwie zadbać o hamulce? O czym należy pamiętać?

Styl jazdy


Za stan tarcz i klocków w dużej mierze odpowiedzialny jest preferowany sposób jazdy. Częste hamowania odbiją się rzecz jasna negatywnie na wspomnianych podzespołach. Układ hamulcowy ulega szybszemu zużyciu w samochodach, które jeżdżą często po mieście. Wynika to naturalnie z bardziej intensywnej eksploatacji. Jeżeli zaś jesteśmy na dłuższej trasie – bardzo kiepskim pomysłem jest częste hamowanie po dużym rozpędzeniu samochodu. Jeżeli więc należymy do kierowców, którzy jeżdżą bardziej dynamicznie i agresywnie – tym bardziej miejmy na uwadze regularne i gruntowne kontrole w warsztacie.

Istotnym drobiazgiem, o którym warto pamiętać, gdy mowa o dbaniu o hamulce, jest staranne omijanie głębszych kałuż. Częsta ekspozycja tarcz i klocków na wodę ma z reguły opłakane skutki – omawiany układ zaczyna zwyczajnie korodować. Podobnie rzecz się ma z dłuższymi postojami samochodu pod chmurką, zwłaszcza w okresie jesiennym i zimowym.

Hamowanie silnikiem


Eksperci zwracają uwagę, że dobrym wyjściem dla wszystkich, którzy chcą odciążyć hamulce, jest stosowanie hamowania silnikiem. Jak wiele spraw, związanych z motoryzacją, jest to nieco dyskusyjne, i łatwo natknąć się na sprzeczne opinie. Fakt pozostaje jednak faktem – układ hamulcowy może mieć poważne problemy z odprowadzeniem większych ilości ciepła, natomiast silnik poradzi sobie z tym zadaniem bez problemu.



Regularne kontrole w serwisie


Jeżeli tylko zauważymy jakiekolwiek niepokojące objawy ze strony układu hamulcowego – potraktujmy tę sprawę priorytetowo, i udajmy się od autoryzowanego serwisu. Specjaliści zalecają nawet większą dozę ostrożności: regularne kontrole przed sezonem jesiennym i wiosennym, bez względu na to, czy mamy w istocie jakieś podejrzenia co do sprawności naszych hamulców, czy też nie. Ostrożności naprawdę nigdy za wiele i lepiej chuchać na zimne.

Dobry mechanik będzie wiedział, jak zabrać się do rzeczy. Jednak warto mieć wpływ na to, skąd będą pochodzić klocki, szczęki oraz tarcze do wymiany. Najlepszym wyborem są podzespoły, pochodzące bezpośrednio od producenta naszego modelu. Podstawową zasadą, która dotyczy reperacji hamulców jest ich równoległa zmiana przy dwóch kołach – czyli na jednej osi (z przodu lub z tyłu auta).

Rola dobrego zmywacza do hamulców


Warto też podkreślić, jak istotną sprawą jest stosowanie przez mechaników odpowiedniej chemii profesjonalnej. Dobry zmywacz do hamulców nie jest kolosalnym wydatkiem – możemy się o tym przekonać, odwiedzając witrynę chemiatechniczna.com.

W nowoczesnych samochodach kierowca często jest informowany o zużyciu poszczególnych elementów układu hamulcowego przez komputer pokładowy. Jednak – takie rozwiązania to domena klasy premium, a jak wiadomo, na naszych drogach dominują auta, kupione najczęściej z drugiej ręki, co najmniej kilkuletnie, raczej średniej lub ekonomicznej klasy.

Absolutnie nie możemy dopuścić do sytuacji, w której usłyszymy pisk przy hamowaniu. Oznacza to już znaczny stopień zużycia klocków i tarcz. Nie wolno czekać, aż będzie zbyt późno, gdyż w takim wypadku ryzykujemy bezpieczeństwem swoim i swoich najbliższych.