Transport morski - wskazówki dotyczące przygotowania paczki
Drogą morską najczęściej transportuje się ciężkie i wielkogabarytowe towary. To także dobry sposób, by dostarczyć w wybrane miejsce zamówienie obejmujące dużą ilość przedmiotów. Niestety z uwagi na długi czas przewozu, nie poleca się korzystać z tego rozwiązania przy transporcie produktów, które łatwo się psują. W każdym innym wypadku można bez obaw przewozić towary tą drogą. Trzeba tylko odpowiednio je zabezpieczyć przed działaniem szkodliwych czynników zewnętrznych.
Transport morski przesyłek – co trzeba wiedzieć?
Towary przewożone są w specjalnych kontenerach, które chronią je przed działaniem niekorzystnych warunków atmosferycznych. W przypadku dużej przesyłki wykupuje się cały kontener, a jeśli ładunek jest mniejszy, wynajmuje się powierzchnię w kontenerze zbiorczym, do którego trafiają przesyłki od kilku/kilkunastu różnych zleceniodawców. W zależności od tego, gdzie ma dotrzeć przesyłka, w trakcie drogi może być nawet kilkakrotnie przeładowywana na kolejny statek. Paczkę należy więc właściwie zabezpieczyć, by dobrze zniosła trudy podróży i wielokrotne przenoszenie za pomocą wózka widłowego.
Jak przygotować paczkę do transportu morskiego?
Przesyłkę transportowaną frachtowcem najlepiej umieścić w solidnym kartonie morskim odpornym na wilgoć, silne zasolenie i duże różnice temperatur. Przedmioty przed włożeniem do pudełka należy starannie owinąć materiałem zabezpieczającym przed uszkodzeniem np. folią bąbelkową, a wolne przestrzenie wewnątrz kartonu wypełnić materiałem amortyzującym wstrząsy np. wspomnianą folią bąbelkową albo pianką techniczną. Warto wspomnieć, że mniejsze ładunki układane są w kontenerze piętrowo, jeden na drugim, dlatego też, by uniknąć zgniecenia wierzchniej warstwy opakowania, warto wzmocnić tę część dodatkową ilością wypełniacza.
Niemniej jednak, by zminimalizować ryzyko uszkodzenia towaru w czasie transportu, najlepiej zapakować przedmioty do kartonu z paletą. Opakowania kontenerowe typu KIT to kartony zrobione z ciężkiej tektury, zamykane pokrywą zintegrowaną z paletą IPPC. Można bezpośrednio w nich umieścić wysyłane przedmioty, pamiętając o ich wcześniejszym zabezpieczeniu zgodnie z wyżej opisanymi zasadami, albo włożyć do nich gotowe paczki (pudełka z wcześniej zapakowanym towarem). Decydując się na drugą opcję, przestrzenie między opakowaniami należy wypełnić folią bąbelkową lub włożyć w nie przekładki, by pudła się nie przemieszczały ani się o siebie „nie obijały”.
Niezależnie od tego, czy produkty zostaną zapakowane do „zwykłych” kartonów, czy do kartonu z paletą, paczkę, w której znajdują się przedmioty kruche i podatne na uszkodzenia mechaniczne, należy odpowiednio oznaczyć. Dzięki temu przewoźnik będzie wiedział, że należy się z nią obchodzić delikatnie. Poza tym położy ją tak, żeby była jak najmniej narażona na ewentualny upadek lub przesunięcie się.
Karton z paletą – zalety
Przesyłki nadawane drogą morską zaleca się pakować do kartonu z paletą z kilku względów. Po pierwsze, są to produkty wykonane ze specjalnie wzmocnionej tektury falistej o wysokiej gramaturze, złożonej z 5 lub 7 warstw. Pudła są sztywne i wytrzymałe, nie zgniatają się nawet przy dużym nacisku. Do tego wykazują podwyższoną odporność na uszkodzenia mechaniczne, niewrażliwość na wilgoć oraz nagłe wahania temperatur.
Poza tym kartony z paletą to produkty wielokrotnego użytku. Łatwo je złożyć, a po rozłożeniu zajmują niewiele miejsca. Co więcej, doskonale znoszą duże obciążenia i umożliwiają piętrowanie ładunków bez obaw o uszkodzenie towaru. Układanie pudeł jeden na drugim pozwala zaoszczędzić sporo powierzchni i tym samym obniżyć koszty wysyłki. U producenta opakowań kartonowych można je zakupić w różnych wielkościach, więc z dopasowaniem ich rozmiaru do gabarytu towarów nie powinno być najmniejszego problemu.