Wyznacz-trase.pl

Renowacja samochodów zabytkowych jak przebiega krok po kroku?

Klasyczne pojazdy, zachowane w odpowiednim stanie wizualnym i technicznym, zyskują obecnie na wartości. Przywrócenie zabytkowego auta do perfekcyjnego stanu jest więc inwestycją, która w wielu przypadkach się opłaca. Renowacja jest jednak skomplikowanym i pracochłonnym procesem. Wyjaśniamy, jakie są jego etapy.

Jak przywrócić świetność zabytkowym pojazdom?

Przeglądając ogłoszenia na internetowej giełdzie klasyków https://otoklasyki.pl/, można zauważyć, że ceny zabytkowych pojazdów utrzymanych w nienagannym stanie są o wiele wyższe niż tych, wymagających prac renowacyjnych. Nic w tym dziwnego, gdyż naprawa starych samochodów niesie ze sobą wiele trudności i wyzwań, a przez to także potrafi sporo kosztować. Renowacja klasyków w znacznej mierze różni się od naprawy współczesnych samochodów, choć na pierwszy rzut oka może wyglądać podobnie.

Jej pierwszym etapem jest optyczna ocena stanu samochodu. Sprawdzamy, które elementy nadwozia kwalifikują się do wymiany lub naprawy. Często już w tym momencie można wstępnie ocenić, czy podejmowanie się renowacji będzie opłacalne, czy nie. Po wstępnej analizie przechodzimy do odkręcania elementów nadwozia, a także kół i fragmentów zawieszenia, by zyskać dostęp do podwozia i także ocenić je pod kątem potrzebnych napraw. Warto sprawdzić także stan techniczny pojazdu, zdiagnozować przyczyny ewentualnych usterek, np. w układzie elektrycznym pojazdu. Nie ma potrzeby naprawiać ich już na tym etapie. Można poczekać z tym do momentu zakończenia prac przy nadwoziu.

Drugi etap renowacji to przygotowanie elementów nadwozia do naprawy i ponownego lakierowania. Dużym wyzwaniem jest usunięcie lakieru, który w przypadku klasycznych samochodów ma często kilkadziesiąt lat. Elementy nadwozia mają niejednokrotnie dziury, które należy załatać materiałem w jak największym stopniu przypominającym oryginalny. Wgniecenia można niekiedy zaszpachlować, a pęknięcia pospawać, jednak w przypadku poważnych uszkodzeń lub nadmiernej korozji w grę wchodzi tylko wymiana elementu. Jest to najczęściej największe wyzwanie, gdyż części do samochodów zabytkowych są trudno dostępne. Niekiedy brakujący element należy wykonać samodzielnie.

Etapy renowacji samochodów zabytkowych

Kiedy elementy nadwozia są już naprawione, należy przystąpić do nakładania nowej powłoki lakierniczej. Współczesne lakiery samochodowe w znacznym stopniu różnią się od tych, stosowanych wiele dekad temu. Niektórych składników lakierów sprzed lat nie wolno już dziś legalnie stosować na etapie produkcji. Uzyskanie odpowiedniego, bliskiego fabrycznemu koloru czy połysku jest zatem dużym wyzwaniem. Na szczęście doświadczeni lakiernicy, specjalizujący się w restauracji pojazdów zabytkowych mają na to swoje sposoby. 

Nadwozia zabytkowych aut często posiadają wiele metalowych elementów chromowanych. Przy wykorzystaniu odpowiedniej chemii i lakierów można przywrócić takim częściom dawny blask. Niekiedy jednak utlenianie czy korozja są na tyle zaawansowane, że konieczne jest ponowne wykonanie elementu lub poszukanie na rynku wtórnym części znajdującej się w lepszym stanie.





Gdy nadwozie auta jest już przygotowane, zanim przykręcimy wszystkie elementy na miejsce, warto – korzystając z dobrego dostępu – naprawić wszystkie występujące w pojeździe usterki. To odpowiedni moment np. na wyciągnięcie skrzyni biegów czy sprawdzenia wiązek elektrycznych, które byłoby o wiele trudniejsze po ponownym zamocowaniu zderzaków czy nadkoli. 

Kolejny etap to odnowienie wnętrza. Ze względu na ograniczoną dostępność jego elementów do samochodów zabytkowych, zwykle nie obejdziemy się bez pomocy tapicera. Poszycia, zarówno te skórzane, jak i welurowe, można wykonać na nowo, odwzorowując oryginalne kształty i kolory. Zazwyczaj da się przywrócić także blask plastikowym i metalowym elementom wnętrza. Istnieją sposoby na ponowne lakierowanie elementów deski rozdzielczej czy wizualne odświeżenie wytartej kierownicy. 

Ostatni etap prac to złożenie samochodu w całość, przebiegające zgodnie ze sztuką i zasadami bezpieczeństwa. Stare śruby zastępuje się nowymi, połączenia nitowane wykonuje się według współczesnych, a nie dawnych zasad. Niekiedy naprawiane elementy, zwłaszcza nadwozia, nie pasują idealnie i konieczne jest wprowadzenie poprawek. Nie warto wciskać elementów na siłę, by nie uszkodzić ich lub porysować, niwecząc trud własnej pracy. 

Kiedy samochód jest złożony, należy wykonać jazdę testową, a najlepiej kilka jazd, aby sprawdzić poprawność działania wszystkich podzespołów.