Południowa Obwodnica Warszawy - aktualny stan budowy, przebieg 2019/2020
Południowa Obwodnica Warszawy to wyczekiwana i pilnie obserwowana inwestycja. Roboty na wszystkich zaplanowanych odcinkach rozpoczęły się w 2017 roku, a z końcem 2018 blisko połowa prac została wykonana. Stan budowy od początku 2019 roku wskazuje na to, że całość zostanie oddana w wyznaczonym terminie i mieszkańcy Warszawy już niedługo będą mogli cieszyć się dużo sprawniejszą komunikacją pomiędzy dzielnicami miasta.
Podział budowy Południowej Obwodnicy Warszawy
Na razie POW nadal przypomina plac budowy, ale pomału na niektórych odcinkach zaczyna wyłaniać się obraz trasy szybkiego ruchu. Budowa podzielona jest na trzy odcinki, a prace na nich realizowane są niezależnie. Łącznie trasa wyniesie 18,5 km, natomiast poszczególne odcinki to:
A. 4,6 km - od Przyczółkowej do węzła Puławska, najkrótszy, ale najbardziej skomplikowany z uwagi na budowę wiaduktu pod tunelem metra
B. 6,45 km - od Wału Miedzeszyńskiego do ulicy Przyczółkowej z mostem na Wiśle
C. 7,5 km - od Trasy Lubelskiej do Wału Miedzeszyńskiego
Poza budową drogi ekspresowej zaplanowano w ramach projektu inne obiekty uzupełniające infrastrukturę, a są to między innymi:
estakady nad Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym
węzły: Ursynów Zachodni i Wschodni, Przyczółkowa, Wał Miedzeszyński, Patriotów oraz docelowo węzeł Czerniakowska Bis
tunel pod Ursynowem
urządzenia ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego
most przez Wisłę
Ukończenie wszystkich odcinków i zakończenie całej inwestycji planowane jest na III kwartał 2020 roku.
Stan poszczególnych odcinków
W kwietniu 2019 roku zakończył się jeden z najtrudniejszych etapów odcinka A. Pod tunelem metra poprowadzono fragment POW, a cała operacja przeprowadzona została bez ingerencji w rozkład jazdy pociągów. Obecnie górą jeżdżą pociągi a pod tunelem metra będą poruszały się samochody. Szykowany jest kolejny etap zabezpieczający grunt pod tunelem.
W czerwcu nastąpiły zmiany w organizacji ruchu na ul. Wał Miedzeszyński oraz skrzyżowania z ul. Trakt Lubelski w związku z oddaniem do użytku nowej jezdni na wysokości budowanego węzła w ciągu POW. Wciąż trwa budowa Mostu Południowego. Będzie to najdłuższa w Warszawie przeprawa przez Wisłę, która połączy w ramach inwestycji POW warszawski Wilanów z Wawrem. W maju wstrzymano pracę z powodu fali powodziowej na rzece. Nie spowodowało to na szczęście żadnych uszkodzeń konstrukcji, natomiast wywołało miesięczne opóźnienie. Roboty ruszyły od razu po odwołaniu alarmu i są kontynuowane, a most rośnie coraz wyraźniej. Na Wawrze do zabetonowania pozostało ostatnie już przęsło jednej z nitek mostu.
W Wawrze, na odcinku C duże wyzwanie stanowiły prace przy podwodnym betonowaniu korka wanny szczelnej związane z osuszaniem przepompowni i wykonaniem płyty fundamentowej. To zadanie zostało zakończone w czerwcu. Prace związane z położeniem płyty wynosiły w tym czasie 85%, a ich ukończenie planowane jest na III kwartał tego roku. Zadanie C, poza najdłuższym odcinkiem drogi z dwoma jezdniami po trzy pasy ruch każda, obejmuje też rozpoczętą już budowę węzła Patriotów oraz dwóch estakad nad Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym.
Pomimo trudności napotykanych przy realizacji inwestycji, które pojawiają się przy tego typu projektach, nie przewiduje się na ten moment spektakularnych opóźnień. Natomiast wraz z projektem budowy POW pojawiły się ciekawe plany zagospodarowania i aranżacji nowo powstałej przestrzeni. Dużo zieleni, park z wieloma atrakcjami, korty tenisowe. Niestety nie podjęto do tej pory żadnych rozmów z wykonawcami, co może oznaczać, że obwodnica powstanie na czas, ale będziemy musieli zadowolić się tylko trawnikami wokół drogi.
Na razie POW nadal przypomina plac budowy, ale pomału na niektórych odcinkach zaczyna wyłaniać się obraz trasy szybkiego ruchu. Budowa podzielona jest na trzy odcinki, a prace na nich realizowane są niezależnie. Łącznie trasa wyniesie 18,5 km, natomiast poszczególne odcinki to:
A. 4,6 km - od Przyczółkowej do węzła Puławska, najkrótszy, ale najbardziej skomplikowany z uwagi na budowę wiaduktu pod tunelem metra
B. 6,45 km - od Wału Miedzeszyńskiego do ulicy Przyczółkowej z mostem na Wiśle
C. 7,5 km - od Trasy Lubelskiej do Wału Miedzeszyńskiego
Poza budową drogi ekspresowej zaplanowano w ramach projektu inne obiekty uzupełniające infrastrukturę, a są to między innymi:
estakady nad Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym
węzły: Ursynów Zachodni i Wschodni, Przyczółkowa, Wał Miedzeszyński, Patriotów oraz docelowo węzeł Czerniakowska Bis
tunel pod Ursynowem
urządzenia ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego
most przez Wisłę
Ukończenie wszystkich odcinków i zakończenie całej inwestycji planowane jest na III kwartał 2020 roku.
Stan poszczególnych odcinków
W kwietniu 2019 roku zakończył się jeden z najtrudniejszych etapów odcinka A. Pod tunelem metra poprowadzono fragment POW, a cała operacja przeprowadzona została bez ingerencji w rozkład jazdy pociągów. Obecnie górą jeżdżą pociągi a pod tunelem metra będą poruszały się samochody. Szykowany jest kolejny etap zabezpieczający grunt pod tunelem.
W czerwcu nastąpiły zmiany w organizacji ruchu na ul. Wał Miedzeszyński oraz skrzyżowania z ul. Trakt Lubelski w związku z oddaniem do użytku nowej jezdni na wysokości budowanego węzła w ciągu POW. Wciąż trwa budowa Mostu Południowego. Będzie to najdłuższa w Warszawie przeprawa przez Wisłę, która połączy w ramach inwestycji POW warszawski Wilanów z Wawrem. W maju wstrzymano pracę z powodu fali powodziowej na rzece. Nie spowodowało to na szczęście żadnych uszkodzeń konstrukcji, natomiast wywołało miesięczne opóźnienie. Roboty ruszyły od razu po odwołaniu alarmu i są kontynuowane, a most rośnie coraz wyraźniej. Na Wawrze do zabetonowania pozostało ostatnie już przęsło jednej z nitek mostu.
W Wawrze, na odcinku C duże wyzwanie stanowiły prace przy podwodnym betonowaniu korka wanny szczelnej związane z osuszaniem przepompowni i wykonaniem płyty fundamentowej. To zadanie zostało zakończone w czerwcu. Prace związane z położeniem płyty wynosiły w tym czasie 85%, a ich ukończenie planowane jest na III kwartał tego roku. Zadanie C, poza najdłuższym odcinkiem drogi z dwoma jezdniami po trzy pasy ruch każda, obejmuje też rozpoczętą już budowę węzła Patriotów oraz dwóch estakad nad Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym.
Pomimo trudności napotykanych przy realizacji inwestycji, które pojawiają się przy tego typu projektach, nie przewiduje się na ten moment spektakularnych opóźnień. Natomiast wraz z projektem budowy POW pojawiły się ciekawe plany zagospodarowania i aranżacji nowo powstałej przestrzeni. Dużo zieleni, park z wieloma atrakcjami, korty tenisowe. Niestety nie podjęto do tej pory żadnych rozmów z wykonawcami, co może oznaczać, że obwodnica powstanie na czas, ale będziemy musieli zadowolić się tylko trawnikami wokół drogi.