Podatek od zakupu samochodu - ile wynosi, kiedy należy go zapłacić
Zakup auta wiąże się z koniecznością dopełnienia kilku formalności. Jedną z nich jest zgłoszenie nabycia pojazdu do urzędu skarbowego i zapłacenie podatku. Ile masz czasu na jego uregulowanie i ile on wynosi? Z jakimi innymi obowiązkami wiąże się zakup auta?
Podatek od zakupu pojazdu
W przypadku nabycia samochodu może pojawić się konieczność zapłacenia PCC, czyli podatku od czynności prawnych - jednak nie w każdym przypadku. Jeśli auto kupiłeś z salonu, z komisu albo od osoby, która prowadzi działalność gospodarczą i otrzymałeś fakturę VAT lub fakturę VAT marża, to wówczas nie musisz wnosić żadnej opłaty podatkowej. Jeśli jednak pojazd nabyłeś od osoby prywatnej, to wówczas zapłacenie tego podatku będzie konieczne. Kiedy jeszcze możesz uniknąć płatności podatku? Jeśli:
- Pojazd jest wart mniej niż 1000 zł.
- Auto zostało kupione do użytku przez osobę niepełnosprawną.
Dla urzędu skarbowego nie ma znaczenia kwota podana jako cena pojazdu w umowie sprzedaży. Liczy się jego wartość rynkowa. Nawet jeśli nabywca zapłaci podatek, to urząd skarbowy może ocenić, że wartość auta została zaniżona i wówczas wezwie posiadacza pojazdu do uregulowania odpowiednio wyższego podatku. PCC należy zapłacić wyłącznie w przypadku transakcji, których przedmiot w momencie jej zawierania znajdował się na terenie Polski. Dlatego PCC nie płaci się w przypadku auta kupionego za granicą.
Zakup samochodu, a złożenie deklaracji
Po zakupie pojazdu masz 14 dni, licząc od dnia zawarcia umowy sprzedaży na złożenie deklaracji PCC-3 lub PCC-3/A. Drugi z formularzy dotyczy nabycia pojazdu przez więcej niż jedną osobę – jest to informacja o pozostałych podatnikach. Deklarację możesz złożyć:
- Przez internet – wejdź na ppuslugi.mf.gov.pl/_/ i kieruj się kolejnymi podpowiedziami systemu.
- Osobiście w Urzędzie Skarbowym.
- Pocztą tradycyjną.
Wyliczoną kwotę podatku, czyli 2 proc. wartości pojazdu, wystarczy przelać na konto właściwego Urzędu Skarbowego. Urzędnicy mają aż 5 lat na kontrolę, a wartość auta weryfikują na podstawie katalogów, w których mają określone przeciętne ceny dla pojazdu o danych parametrach. Bardzo często jednak niektóre auta, szczególnie powypadkowe, możesz nabyć poniżej ceny rynkowej. Warto przygotować się na ewentualne wezwanie ze strony urzędu skarbowego i mieć dowody na to, że kupiłeś auto po wypadku, przeprowadzałeś w nim następujące prace, które możesz potwierdzić fakturą wystawioną przez warsztat mechaniczny. Od decyzji urzędu skarbowego możesz się odwołać, ale wówczas możliwe, że do wyceny zostanie wezwany rzeczoznawca. Jeśli przyzna on rację urzędowi, to nie tylko będziesz musiał zapłacić wyższy podatek, ale również pokryć koszt tej wyceny.
Inne obowiązki związane z zakupem pojazdu
Złożenie deklaracji i zapłacenie podatku to nie wszystko. O przeniesieniu praw własności do pojazdu sprzedający musi powiadomić towarzystwo ubezpieczeniowe, w którym ma wykupione ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej. Na dopełnienie tego obowiązku ma 14 dni. Jako nabywca otrzymujesz od sprzedającego polisę, z której możesz korzystać do końca obowiązywania umowy. Ochrona ubezpieczeniowa nie przedłuży się automatycznie. Formularz zgłoszenia najczęściej dostępny jest na stronach zakładów ubezpieczeń np.https://www.axadirect.pl/files/pdf/zawiadomienie_o_sprzedazy_pojazdu.pdf. Nie trzeba jednak z niego korzystać. Ważne, żeby na zawiadomieniu znalazły się wszystkie niezbędne dane, takie, jak na wskazanym zawiadomieniu. Kupujący nie ma żadnych obowiązków związanych z ubezpieczeniem, chociaż może zwrócić się do TU z prośbą o rekalkulację, żeby dowiedzieć się, ile będzie go kosztowała ochrona ubezpieczeniowa. W przeciwnym wypadku może dowiedzieć się np. dopiero po kilku miesiącach, że będzie musiał zapłacić wyższą składkę. Kolejnym obowiązkiem stron umowy jest zgłoszenie we właściwym Wydziale Komunikacji faktu kupna/sprzedaży pojazdu w terminie 30 dni od dnia zawarcia umowy.