Pedały w samochodzie - kolejność, sprzęgło, gaz, hamulec
Każdy samochód wyposażony jest w pedały. Jeśli mamy do czynienia z autem wyposażonym w ręczną skrzynię biegów pod nogami będziemy mieli trzy pedały - sprzęgło, hamulec i gaz. Samochody z automatyczną skrzynią nie posiadają sprzęgła, a zmiana biegów odbywa się bez niego. W jakiej kolejności ułożone są pedały w samochodzie? Jak powinno się z nich korzystać? To bardzo proste.
Sprzęgło
Sprzęgło to jeden z kluczowych podzespołów w naszym samochodzie. Po jego naciśnięciu dochodzi do przeniesienia momentu obrotowego z silnika na układ napędowy. Pedał sprzęgła znajduje się najbliżej drzwi kierowcy, a do jego obsługi używamy lewej nogi. Wciskając go powinniśmy naciskać całym ciężarem nogi, sunąc piętą po podłodze.
Obsługując sprzęgło musimy pamiętać o tym, by pięta cały czas znajdowała się na podłodze. Jeśli chcemy odłożyć ją na podpórkę powinniśmy tylko lekko ją podnieść i przekręcić w lewą stronę. Nie można również przez cały czas trzymać stopy nad pedałem lub opartej o niego. Jadąc po nierównościach będzie on wtedy nieopatrznie przez cały czas wciskany, co doprowadzi do jego uszkodzenia.
Operując sprzęgłem powinniśmy wciskać go jak najkrócej i najrzadziej. Oznacza to, że np. dojeżdżając do skrzyżowania nie trzymamy go przez kilkadziesiąt metrów, a tylko naciskamy krótko w momencie zmiany biegu. Należy również unikać jazdy na półsprzęgle, a jeśli jest to niemożliwe, powinno to trwać jak najkrócej.
Hamulec
Hamulec to drugi (licząc od drzwi kierowcy) pedał, który obsługujemy prawą nogą. Naciskając na niego powinniśmy przez cały czas trzymać piętę na podłodze. Pozwoli nam to łatwiej panować nad siłą nacisku na pedał. Podczas przekładania nogi na pedał gazu pięta powinna znajdować się przez cały czas w tym samym miejscu.
Hamowanie, mimo że z pozoru wydaje się prostą czynnością, wymaga od kierowcy nie lada opanowania i doświadczenia. Większość osób zapomina o fakcie istnienia ABS-u i hamuje zbyt późno, a w dodatku wciska pedał sprzęgła w nieodpowiednim momencie, wydłużając drogę hamowania.
Hamowanie powinniśmy rozpoczynać od wciśnięcia pedału hamulca, a dopiero w końcowej jego fazie dołączamy do tego sprzęgło. W przypadku hamowania awaryjnego najpierw wciskamy hamulec, a w momencie włączenia się do pracy ABS dodajemy do tego sprzęgło. Jeśli ABS w trakcie hamowania awaryjnego nie uruchamia się, nie ma potrzeby wciskania sprzęgła szybciej niż na kilka chwil przed zatrzymaniem się.
Gaz
Gaz jest najbardziej wysuniętym na prawo pedałem i obsługujemy go tą samą nogą co hamulec. Przy zmienianiu ustawienia nogi pamiętamy, że pięta powinna przez cały czas znajdować się w jednym miejscu. Obsługa pedału gazu nie jest trudna i wymaga od nas jedynie odrobiny wyczucia.
Naciskając gaz musimy być bardzo ostrożni. Koniecznie należy przygotować się na to, że auto ruszy z miejsca i pojedzie do przodu. Pedał należy wciskać ostrożnie i spokojnie, gdyż zbyt mocne naciśnięcie sprawi, że samochód pojedzie zbyt gwałtownie i utracimy nad nim kontrolę. Umiejętne naciskanie gazu przyda nam się przede wszystkim wtedy, gdy auto znajduje się w grząskim terenie, śniegu lub błocie. Paniczne naciskanie gazu nie da nam wtedy nic, a w dodatku tylko pogorszy sprawę. Wyjeżdżając z trudnego terenu powinniśmy delikatnie operować pedałem gazu.
Sprzęgło to jeden z kluczowych podzespołów w naszym samochodzie. Po jego naciśnięciu dochodzi do przeniesienia momentu obrotowego z silnika na układ napędowy. Pedał sprzęgła znajduje się najbliżej drzwi kierowcy, a do jego obsługi używamy lewej nogi. Wciskając go powinniśmy naciskać całym ciężarem nogi, sunąc piętą po podłodze.
Obsługując sprzęgło musimy pamiętać o tym, by pięta cały czas znajdowała się na podłodze. Jeśli chcemy odłożyć ją na podpórkę powinniśmy tylko lekko ją podnieść i przekręcić w lewą stronę. Nie można również przez cały czas trzymać stopy nad pedałem lub opartej o niego. Jadąc po nierównościach będzie on wtedy nieopatrznie przez cały czas wciskany, co doprowadzi do jego uszkodzenia.
Operując sprzęgłem powinniśmy wciskać go jak najkrócej i najrzadziej. Oznacza to, że np. dojeżdżając do skrzyżowania nie trzymamy go przez kilkadziesiąt metrów, a tylko naciskamy krótko w momencie zmiany biegu. Należy również unikać jazdy na półsprzęgle, a jeśli jest to niemożliwe, powinno to trwać jak najkrócej.
Hamulec
Hamulec to drugi (licząc od drzwi kierowcy) pedał, który obsługujemy prawą nogą. Naciskając na niego powinniśmy przez cały czas trzymać piętę na podłodze. Pozwoli nam to łatwiej panować nad siłą nacisku na pedał. Podczas przekładania nogi na pedał gazu pięta powinna znajdować się przez cały czas w tym samym miejscu.
Hamowanie, mimo że z pozoru wydaje się prostą czynnością, wymaga od kierowcy nie lada opanowania i doświadczenia. Większość osób zapomina o fakcie istnienia ABS-u i hamuje zbyt późno, a w dodatku wciska pedał sprzęgła w nieodpowiednim momencie, wydłużając drogę hamowania.
Hamowanie powinniśmy rozpoczynać od wciśnięcia pedału hamulca, a dopiero w końcowej jego fazie dołączamy do tego sprzęgło. W przypadku hamowania awaryjnego najpierw wciskamy hamulec, a w momencie włączenia się do pracy ABS dodajemy do tego sprzęgło. Jeśli ABS w trakcie hamowania awaryjnego nie uruchamia się, nie ma potrzeby wciskania sprzęgła szybciej niż na kilka chwil przed zatrzymaniem się.
Gaz
Gaz jest najbardziej wysuniętym na prawo pedałem i obsługujemy go tą samą nogą co hamulec. Przy zmienianiu ustawienia nogi pamiętamy, że pięta powinna przez cały czas znajdować się w jednym miejscu. Obsługa pedału gazu nie jest trudna i wymaga od nas jedynie odrobiny wyczucia.
Naciskając gaz musimy być bardzo ostrożni. Koniecznie należy przygotować się na to, że auto ruszy z miejsca i pojedzie do przodu. Pedał należy wciskać ostrożnie i spokojnie, gdyż zbyt mocne naciśnięcie sprawi, że samochód pojedzie zbyt gwałtownie i utracimy nad nim kontrolę. Umiejętne naciskanie gazu przyda nam się przede wszystkim wtedy, gdy auto znajduje się w grząskim terenie, śniegu lub błocie. Paniczne naciskanie gazu nie da nam wtedy nic, a w dodatku tylko pogorszy sprawę. Wyjeżdżając z trudnego terenu powinniśmy delikatnie operować pedałem gazu.