Odszkodowanie za opóźniony lot. Komu przysługuje i jak je uzyskać?
Pasażerowie regularnie korzystający z usług linii lotniczych bardzo często natykają się na sytuacje, w wyniku których ich lot ulega opóźnieniu. Opóźniony samolot to bardzo poważna niedogodność, która powoduje dotarcie do celu podróży znacznie później, niż było to przewidziane. Pasażerom czekającym na start samolotu przysługują określone prawa, a w niektórych przypadkach także pieniężna rekompensata w wysokości nawet 600 EUR.
Prawa pasażerów w związku z opóźnieniem lotu
Każdemu pasażerowi, którego lot uległ opóźnieniu przysługują ściśle określone przepisami prawa, których wypełnienie jest obowiązkiem linii lotniczych. Warto je poznać, aby wiedzieć, czego możemy żądać i oczekiwać podczas przymusowego pobytu na lotnisku w związku z opóźnionym startem samolotu.
Podstawowym prawem każdego pasażera jest możliwość uzyskania informacji o powodzie opóźnienia startu samolotu, przewidywanym czasie jego trwania oraz otrzymania niezbędnej pomocy w czasie oczekiwania. Linie lotnicze obsługujące dany lot są ponadto zobowiązane do umożliwienia oczekującym pasażerom wykonania dwóch rozmów telefonicznych, które mogą zostać zastąpione inną formą kontaktu np. wiadomością e-mail, faksem itp. Oczekujący na lotnisku pasażerowie muszą mieć również zapewniony dostęp do napojów oraz posiłków.
W sytuacji, kiedy start samolotu został przeniesiony na kolejny dzień, linie lotnicze są zobowiązane do zapewnienia swoim klientom noclegu oraz transportu między hotelem a lotniskiem. Pasażerowie, których samolot wylądował w porcie docelowym z opóźnieniem równym lub większym niż 3 godziny, zyskują ponadto prawo do ubiegania się o odszkodowanie za opóźniony lot.
Kiedy przysługuje odszkodowanie za opóźniony lot?
Odszkodowanie za opóźniony lot to forma rekompensaty pieniężnej wypłacana przez linie lotnicze pasażerom dotkniętym ponad 3-godzinnym opóźnieniem lotu. Kwota odszkodowania waha się w zależności od odległości, którą miał pokonać samolot – w przypadku lotów powyżej 3500 km pasażerom przysługuje odszkodowanie w wysokości 600 EUR. Aby uzyskać do niego prawo musi być jednak spełniony jeszcze jeden warunek – opóźnienie samolotu nie może być spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności. Co to oznacza w praktyce?
Odszkodowanie pieniężne za opóźniony lot przewoźnik wypłaca w sytuacji, kiedy ponosi bezpośrednią winę za zaistniałe opóźnienie. Jeśli natomiast lot uległ opóźnieniu z powodu złych warunków pogodowych, problemów na lotnisku, działań wojennych lub innych nadzwyczajnych okoliczności, na które linie lotnicze nie miały wpływu, odszkodowanie za opóźniony samolot nie będzie pasażerom należne.
Jak uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot?
Pasażerowie, których w trakcie podróży spotkała niedogodność w postaci ponad 3-godzinnego opóźnienia przylotu do portu docelowego, powinni zorientować się, czy przysługuje im odszkodowanie. Jego uzyskanie najkorzystniej jest powierzyć profesjonalnej firmie np. Delayfix.com, która specjalizuje się w świadczeniu usług tego typu. Udzieli ona niezbędnych informacji, czy w konkretnym przypadku klientowi przysługuje rekompensata, podpowie, jakie dokumenty należy dołączyć do wniosku oraz przeprowadzi klienta przez cały proces ubiegania się o odszkodowanie za opóźniony lot.
Każdemu pasażerowi, którego lot uległ opóźnieniu przysługują ściśle określone przepisami prawa, których wypełnienie jest obowiązkiem linii lotniczych. Warto je poznać, aby wiedzieć, czego możemy żądać i oczekiwać podczas przymusowego pobytu na lotnisku w związku z opóźnionym startem samolotu.
Podstawowym prawem każdego pasażera jest możliwość uzyskania informacji o powodzie opóźnienia startu samolotu, przewidywanym czasie jego trwania oraz otrzymania niezbędnej pomocy w czasie oczekiwania. Linie lotnicze obsługujące dany lot są ponadto zobowiązane do umożliwienia oczekującym pasażerom wykonania dwóch rozmów telefonicznych, które mogą zostać zastąpione inną formą kontaktu np. wiadomością e-mail, faksem itp. Oczekujący na lotnisku pasażerowie muszą mieć również zapewniony dostęp do napojów oraz posiłków.
W sytuacji, kiedy start samolotu został przeniesiony na kolejny dzień, linie lotnicze są zobowiązane do zapewnienia swoim klientom noclegu oraz transportu między hotelem a lotniskiem. Pasażerowie, których samolot wylądował w porcie docelowym z opóźnieniem równym lub większym niż 3 godziny, zyskują ponadto prawo do ubiegania się o odszkodowanie za opóźniony lot.
Kiedy przysługuje odszkodowanie za opóźniony lot?
Odszkodowanie za opóźniony lot to forma rekompensaty pieniężnej wypłacana przez linie lotnicze pasażerom dotkniętym ponad 3-godzinnym opóźnieniem lotu. Kwota odszkodowania waha się w zależności od odległości, którą miał pokonać samolot – w przypadku lotów powyżej 3500 km pasażerom przysługuje odszkodowanie w wysokości 600 EUR. Aby uzyskać do niego prawo musi być jednak spełniony jeszcze jeden warunek – opóźnienie samolotu nie może być spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności. Co to oznacza w praktyce?
Odszkodowanie pieniężne za opóźniony lot przewoźnik wypłaca w sytuacji, kiedy ponosi bezpośrednią winę za zaistniałe opóźnienie. Jeśli natomiast lot uległ opóźnieniu z powodu złych warunków pogodowych, problemów na lotnisku, działań wojennych lub innych nadzwyczajnych okoliczności, na które linie lotnicze nie miały wpływu, odszkodowanie za opóźniony samolot nie będzie pasażerom należne.
Jak uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot?
Pasażerowie, których w trakcie podróży spotkała niedogodność w postaci ponad 3-godzinnego opóźnienia przylotu do portu docelowego, powinni zorientować się, czy przysługuje im odszkodowanie. Jego uzyskanie najkorzystniej jest powierzyć profesjonalnej firmie np. Delayfix.com, która specjalizuje się w świadczeniu usług tego typu. Udzieli ona niezbędnych informacji, czy w konkretnym przypadku klientowi przysługuje rekompensata, podpowie, jakie dokumenty należy dołączyć do wniosku oraz przeprowadzi klienta przez cały proces ubiegania się o odszkodowanie za opóźniony lot.