Nadsterowność i podsterowność - jak zachowa się nasze auto tracąc przyczepność
Na pewno nie raz spotkaliście się ze stwierdzeniem, że auto jest podsterowne lub nadsterowne. Ale czy podczas jazdy mieliście niebezpieczną sytuację, w której auto wpada poślizg i tracicie nad nim kontrolę? Jak się zachować w samochodzie w takiej sytuacji? Postaramy się wam dziś przybliżyć oba te pojęcia i wskazać prawidłowe zachowania.
Czym jest nadsterowność
Najczęściej z nadsterownością mamy do czynienia w pojazdach z tylnim napędem. Dzieję się tak dlatego, że do zjawiska nadsterowności dochodzi w momencie gdy auto pokonuje zakręt i jego tylne koła tracą przyczepność z podłożem, zaś koła przednie tę przyczepność jeszcze posiadają. Auto wtedy stara się obrócić wokół osi przednich kół. W tym zjawisku tył samochodu ucieka nam na zewnątrz zakrętu. W większości nowych samochodów spotkamy się z wieloma systemami bezpieczeństwa, które pomagają nam uniknąć nieprzyjemnych sytuacji na drodze. W tym przypadku powinien zareagować system ESP, który przyhamuje przednie zewnętrzne koło wyrównując tor naszej jazdy.
Czym jest podsterowność
W przypadku podsterowności jeśli pokonujemy zakręt ze zbyt dużą prędkością i nasze przednie koła stracą przyczepność z podłożem przód auta zacznie nam uciekać z zakrętu i poszerzać zakręt. Najczęściej do podsterowności dochodzi w autach przednionapędowych. Tutaj również powinien zadziałać system ESP, który wyhamuje nam tylne, wewnętrzne koło i będzie starał się przywrócić tor jazdy. O tym czy system zadziała skutecznie decyduje w dużej mierze prędkość naszego pojazdu oraz podłoże po jakim się poruszamy. Jeśli straciliśmy przyczepność dlatego, że asfalt jest mokry a my mamy zbyt dużą prędkość czasu na reakcję i na skorygowanie toru jazdy może być za mało.
Jak unikać nadsterowności i podsterowności
Kluczowym faktem jest, że do utraty przyczepności dochodzi zazwyczaj przez nadmierną prędkość. Jeśli będziemy podchodzili z rozwagą do naszej jazdy samochodem nie mamy się w dużej mierze co obawiać nadsterowności jak i podsterowności. Jeśli już dojdzie do niebezpiecznej sytuacji na drodze w przypadku aut podsterownych - czyli większości samochodów - należy delikatnie odjąć gazu. Auto nam zacznie zwalniać, siła nacisku na przednie koła się zwiększy przez co powinniśmy odzyskać przyczepność. Przydatne może być również skorygowaniu toru jazdu po zakręcie i złagodzenie go lekko.
Najczęściej z nadsterownością mamy do czynienia w pojazdach z tylnim napędem. Dzieję się tak dlatego, że do zjawiska nadsterowności dochodzi w momencie gdy auto pokonuje zakręt i jego tylne koła tracą przyczepność z podłożem, zaś koła przednie tę przyczepność jeszcze posiadają. Auto wtedy stara się obrócić wokół osi przednich kół. W tym zjawisku tył samochodu ucieka nam na zewnątrz zakrętu. W większości nowych samochodów spotkamy się z wieloma systemami bezpieczeństwa, które pomagają nam uniknąć nieprzyjemnych sytuacji na drodze. W tym przypadku powinien zareagować system ESP, który przyhamuje przednie zewnętrzne koło wyrównując tor naszej jazdy.
Czym jest podsterowność
W przypadku podsterowności jeśli pokonujemy zakręt ze zbyt dużą prędkością i nasze przednie koła stracą przyczepność z podłożem przód auta zacznie nam uciekać z zakrętu i poszerzać zakręt. Najczęściej do podsterowności dochodzi w autach przednionapędowych. Tutaj również powinien zadziałać system ESP, który wyhamuje nam tylne, wewnętrzne koło i będzie starał się przywrócić tor jazdy. O tym czy system zadziała skutecznie decyduje w dużej mierze prędkość naszego pojazdu oraz podłoże po jakim się poruszamy. Jeśli straciliśmy przyczepność dlatego, że asfalt jest mokry a my mamy zbyt dużą prędkość czasu na reakcję i na skorygowanie toru jazdy może być za mało.
Jak unikać nadsterowności i podsterowności
Kluczowym faktem jest, że do utraty przyczepności dochodzi zazwyczaj przez nadmierną prędkość. Jeśli będziemy podchodzili z rozwagą do naszej jazdy samochodem nie mamy się w dużej mierze co obawiać nadsterowności jak i podsterowności. Jeśli już dojdzie do niebezpiecznej sytuacji na drodze w przypadku aut podsterownych - czyli większości samochodów - należy delikatnie odjąć gazu. Auto nam zacznie zwalniać, siła nacisku na przednie koła się zwiększy przez co powinniśmy odzyskać przyczepność. Przydatne może być również skorygowaniu toru jazdu po zakręcie i złagodzenie go lekko.