Moduł komfortu - za co odpowiada, co to jest, usterki
Moduły komfortu są urządzeniami, które odpowiadają za prawidłową pracę różnych układów, znajdujących się w samochodach. Z pomocą tych urządzeń można zarządzać m.in. układem klimatyzacji, elektrycznymi szybami, centralnym zamkiem, szyberdachem, czy też alarmem i lusterkami zewnętrznymi. Wielkie znaczenie ma w tym przypadku wyposażenie pojazdu. Nie każdy model samochodu posiada wymienione powyżej systemy. Istnieją różne funkcje dodatkowe, z których właściciele aut również mogą skorzystać. Mowa np. o sterowaniu podgrzewanymi fotelami oraz czujnikami deszczu.
Jak obsługiwać moduł komfortu i gdzie się one znajdują?
Obsługa modułów komfortu nie jest trudna. Zazwyczaj steruje się nimi przy pomocy tzw. magistrali wymiany danych, w tym:
MOST,
CAN,
LIST.
Istnieje też możliwość sterowania poszczególnymi modułami poprzez transmisję danych Bluetooth. Każdy kierowca podejmuje decyzję, w jaki sposób chce zarządzać modułami, które znajdują zastosowanie w jego samochodzie. Najmodniejszym rozwiązaniem w niedalekiej przeszłości była jednak magistrala LIN, która była przy okazji dość powolnym rozwiązaniem. Chodzi konkretniej o to, że przesył danych w tym przypadku ma dość niską prędkość.
Nowoczesne magistrale, których używa się obecnie, a więc np. CAN posiadają różne wersje. Można się zdecydować na opcję wolniejszą (Low Speed), ale też zdecydowanie szybszą (High Speed). Szybka wymiana danych powinna być obsługiwana przez magistralę MOST, która w tej sytuacji spisze się najlepiej.
Moduły komfortu posiadają przeróżne lokalizacje. Wszystko zależy od tego, jakie podejście do tematu ma producent wybranego przez kierowcę pojazdu. Auta marki Audi oraz Volkswagen moduły mają umieszczone w skrzynkach, znajdujących się w podłodze. Można je znaleźć pod nogami kierującego pojazdem. W innych przypadkach mogą być zlokalizowane np. w okolicach skrzynek bezpieczników, które są wewnątrz pojazdów. Ma to miejsce w samochodach marki Renault.
Moduły komfortu - jakie usterki występują?
Korzystanie z modułów komfortu wiążę się z usterkami technicznymi, które mogą się pojawić przy regularnym użytkowaniu urządzeń. Uszkodzenia mogą jednak dotyczyć pojedynczych systemów, ale też złożonej grupy. Przyczyną takiego stanu rzeczy najczęściej jest brak zasilania modułów. Warto więc zwracać szczególną uwagę na to, czy takie zasilanie występuje. W razie potrzeby powinno się zareagować. W takich przypadkach funkcjonować nie będzie np. centralny zamek oraz elektrycznie sterowane szyby.
Problemy mogą się pojawić również wtedy, gdy na dłuższy czas odłączy się akumulator. Kierujący samochodem może wyeliminować usterki samodzielnie, z pomocą tzw. interfejsu diagnostycznego. Na ekranie pojawia się komunikat błędu. Znając jego rodzaj przeprowadza się czynności związane z pomiarami przepływu napięcia. Jeśli ktoś nie czuje się na siłach, aby przeprowadzić takie czynności samodzielnie, powinien udać się do najbliższego warsztatu samochodowego. W takim miejscu, fachowcy z pewnością będą wiedzieć jak naprawić moduły komfortu.
Obsługa modułów komfortu nie jest trudna. Zazwyczaj steruje się nimi przy pomocy tzw. magistrali wymiany danych, w tym:
MOST,
CAN,
LIST.
Istnieje też możliwość sterowania poszczególnymi modułami poprzez transmisję danych Bluetooth. Każdy kierowca podejmuje decyzję, w jaki sposób chce zarządzać modułami, które znajdują zastosowanie w jego samochodzie. Najmodniejszym rozwiązaniem w niedalekiej przeszłości była jednak magistrala LIN, która była przy okazji dość powolnym rozwiązaniem. Chodzi konkretniej o to, że przesył danych w tym przypadku ma dość niską prędkość.
Nowoczesne magistrale, których używa się obecnie, a więc np. CAN posiadają różne wersje. Można się zdecydować na opcję wolniejszą (Low Speed), ale też zdecydowanie szybszą (High Speed). Szybka wymiana danych powinna być obsługiwana przez magistralę MOST, która w tej sytuacji spisze się najlepiej.
Moduły komfortu posiadają przeróżne lokalizacje. Wszystko zależy od tego, jakie podejście do tematu ma producent wybranego przez kierowcę pojazdu. Auta marki Audi oraz Volkswagen moduły mają umieszczone w skrzynkach, znajdujących się w podłodze. Można je znaleźć pod nogami kierującego pojazdem. W innych przypadkach mogą być zlokalizowane np. w okolicach skrzynek bezpieczników, które są wewnątrz pojazdów. Ma to miejsce w samochodach marki Renault.
Moduły komfortu - jakie usterki występują?
Korzystanie z modułów komfortu wiążę się z usterkami technicznymi, które mogą się pojawić przy regularnym użytkowaniu urządzeń. Uszkodzenia mogą jednak dotyczyć pojedynczych systemów, ale też złożonej grupy. Przyczyną takiego stanu rzeczy najczęściej jest brak zasilania modułów. Warto więc zwracać szczególną uwagę na to, czy takie zasilanie występuje. W razie potrzeby powinno się zareagować. W takich przypadkach funkcjonować nie będzie np. centralny zamek oraz elektrycznie sterowane szyby.
Problemy mogą się pojawić również wtedy, gdy na dłuższy czas odłączy się akumulator. Kierujący samochodem może wyeliminować usterki samodzielnie, z pomocą tzw. interfejsu diagnostycznego. Na ekranie pojawia się komunikat błędu. Znając jego rodzaj przeprowadza się czynności związane z pomiarami przepływu napięcia. Jeśli ktoś nie czuje się na siłach, aby przeprowadzić takie czynności samodzielnie, powinien udać się do najbliższego warsztatu samochodowego. W takim miejscu, fachowcy z pewnością będą wiedzieć jak naprawić moduły komfortu.