Wyznacz-trase.pl

Jak wybrać najlepszy olej samochodowy na zimę?

Jesień i zima to dobra pora na wymianę oleju silnikowego, gdyż zimą silnik naszego samochodu narażony jest na zwiększone zużycie. Gdy temperatura gwałtownie spada, zdecydowanie trudniej jest odpalić samochód, ponieważ zdarza się, że olej, który do tej pory używaliśmy - gęstnieje i tym samym wolniej się rozprowadza po komorze silnika.

Jak często należy wymieniać olej silnikowy?

To, jak często w danym pojeździe należy wymieniać olej zależy przede wszystkim od zaleceń producenta. W przypadku nowych samochodów w instrukcji obsługi znajdziemy informacje odnośnie tego, jak często należy wymienić olej oraz tego, jaki olej pasuje do konkretnego rodzaju silnika. Generalnie zasada jest taka, że olej silnikowy trzeba zmieniać średnio po 15 - 20 tys. km lub co 12 miesięcy. Na największe zużycie najbardziej narażone są oleje mineralne dlatego, jeśli nasze auto dużo jeździ po mieście na oleju mineralnym, warto skrócić czas pomiędzy wymianami oleju nawet do 10 tys. km. Niektórzy kierowcy uważają, że olej silnikowy należy zmienić wtedy, kiedy jego kolor zmieni się na czarny. Nic bardziej mylnego. Na ciemniejszą barwę oleju silnikowego wpływa fakt, że olej miesza się z drobinami sadzy, co szczególnie widoczne jest w silnikach Diesla.

Od tego, jak często będzie wymieniany olej zależy trwałość silnika, dlatego warto regularnie sprawdzać jego stan. Zbyt rzadka wymiana oleju prowadzi do szybszego zużywania silnika i bardzo poważnych usterek.

Oleje typu Long Life - czy warto?

Ostatnio głośno zrobiło się o olejach typu Long Life o wydłużonych okresach pomiędzy wymianami, dzięki którym - jak wskazują producenci - można przejechać nawet 30 tys. km bez konieczności wymiany lub wydłużyć okres wymiany do 2 lat. Oleje typu Long Life stosuje się najczęściej w nowych silnikach. W książce obsługi pojazdu producent powinien umieścić odpowiednią informację, iż dane auto przystosowane jest do tego typu oleju. W przypadku samochodów grupy VW (m.in. Volkswagen, Audi, Seat, Skoda) jest to oznaczenie QG1 umieszczone na naklejce w książce serwisowej. Oleje Long Life mają swoich zwolenników i przeciwników, którzy uważają, że dolewki pomiędzy wymianami często bywają konieczne. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, by olej typu Long Life wymieniać częściej niż zalecane 30 tys. km. Przykładem oleju Long Life jest olej silnikowy Total Quartz Ineo Long Life, czyli wielosezonowy olej syntetyczny przeznaczony zarówno do silników benzynowych i silników Diesla lub olej Castrol Edge Longlife dedykowany do silników z nowoczesnymi układami katalitycznymi i filtrami cząstek stałych DPF.

engine-2682239_640.jpg

Jaki olej silnikowy na zimę jest najlepszy?

Dokonując wymiany oleju na zimę, szczególną uwagę należy zwrócić na klasę lepkości oleju. Klasyfikacja lepkości SAE, czyli dwie wartości rozdzielone literą “W” umieszczona jest zawsze na opakowaniu. Pierwsza cyfra przy literze W (“Winter”) oznacza tzw. lepkość zimową, czyli płynność oleju w niskiej temperaturze. W praktyce oznacza to, że im ta cyfra ma niższą wartość, tym niższa będzie temperatura, w jakiej dany olej może być używany. Druga cyfra oznacza lepkość w wysokiej temperaturze. Im ta cyfra jest większa, tym wyższa może być temperatura, w której olej nie traci swoich właściwości.

Przy bardzo niskich temperaturach najlepiej sprawdzą się oleje o niskiej klasie lepkości, które ułatwiają rozruch silnika nawet przy bardzo ujemnych temperaturach. Oleje o niskiej klasie lepkości to te z oznaczeniem 0W lub 5W, które mogą być używane nawet przy -35 st. C. Dlatego, jeśli tylko producent pojazdu nie zaleca inaczej, w okresie zimowym warto wybierać oleje syntetyczne o niskiej klasie lepkości, które najlepiej zabezpieczają silnik przed niskimi temperaturami.

Temperatura otoczenia, w jakiej dany olej może być stosowany:

Oleje do silników Diesla

Przy wyborze oleju do silnika wysokoprężnego potocznie zwanego Dieslem szczególną uwagę należy zwrócić na to, aby był to olej typu Low Saps, czyli o niskiej zawartości popiołów. Niskopopiołowe oleje silnikowe to oleje o obniżonej zawartości siarki, fosforu i popiołu siarczanowego. Dzięki zastosowaniu takiej technologii silnik pojazdu lepiej jest chroniony przed gromadzącymi się zanieczyszczeniami i tym samym znacznie wydłuża się żywotność filtra cząstek stałych, dlatego też stosowanie olejów Low Saps jest konieczne w przypadku silników Diesla.