Jak sprawdzić akumulator - stan akumulatora?
Co jakiś czas kierowcy decydują się na wymianę akumulatora. Sytuacja ta najczęściej ma miejsce zimą. Jednak przed podjęciem decyzji o zakupie i wymienia akumulatora warto jest sprawdzić stan tego aktualnie posiadanego. Może się bowiem okazać, że wcale nie nadaje się on już tylko do wyrzucenia. Często problemem nie jest akumulator, a inne elementy elektroniki auta. Jak zatem sprawdzić stan i poziom naładowania akumulatora?
Kontrola poziomu elektrolitu i jego uzupełnienie
W pierwszej kolejności warto jest sprawdzić poziom elektrolitu. W tym celu należy odkręcić wszystkie korki. Poziom elektrolitu uzupełniony powinien być do znaku na obudowie akumulatora. Do uzupełnienia elektrolitu stosuje się wodę destylowaną lub demineralizowaną. Obie zakupić można na każdej stacji benzynowej. Pamiętać jednak trzeba, aby nie lać jej za dużo. W ten sposób można rozrzedzić elektrolit.
Pomiar naładowania akumulatora
W przypadku pomiaru stanu naładowania akumulatora ważne jest to, kiedy się to robi. Najlepiej stan akumulatora jest sprawdzić jest po całonocnym postoju auta. Do mierzenia stanu naładowania akumulatora służy areometr. Jeśli akumulator jest w pełni naładowany, wówczas urządzenie wskazać powinno wartość 1,28 g/cm3. Stan akumulator można sprawdzić także mierząc napięcie spoczynkowe. Prawidłowa wartość wynosić powinna 12,4 V. Jeśli wartość ta jest mniejsza, oznacza to, że akumulator wymaga doładowania. Ważne jest, aby wiedzieć, że tego typu pomiar wskaże jedynie aktualny stan naładowania akumulatora. Nie wskaże stopnia jego zużycia. Na koniec warto jeszcze sprawdzić napięcie ładowania po włączeniu silnika. Prawidłowa wartość to 13,8 V. Jeśli pomiar jest mniejszy może to oznaczać awarię baterii.
Ładowanie akumulatora prostownikiem
Jeśli akumulator wymaga ładowania, wówczas najlepiej jest wykorzystać do tego celu prostownik. Przed rozpoczęciem ładowania powinno odkręcić się korki wszystkich cel. Pozwoli to na ograniczenie ciśnienia gazów. Na rynku dostępne są róże prostowniki. Popularnym rozwiązaniem jest prostownik z regulowanym prądem. Urządzenie ustawia się na 1/10 pojemności akumulatora. W przypadku małych akumulatorów, do 50 Ah, zastosować można niemal każdy prostownik. Ładowanie akumulatora średnio trwa około 8 godzin.
Pomiar akumulatora pod obciążeniem
Mimo ładowania akumulatora prostownikiem może się okazać, że ten nadal będzie wykazywał słabą wydajność. W takim przypadku warto zastosować dodatkowy sposób na sprawdzenie stanu akumulatora. Mowa tu o sprawdzeniu akumulatora testerem obciążeniowym. Poza tym warto dodatkowo sprawdzić napięcie w trakcie zimnego rozruchu. W sytuacji kręcenia kręcenia rozrusznikiem na naładowanym akumulatorze napięcie spadnie poniżej 10 V to jest to znak, że bateria jest już zużyta. Jeśli profesjonalny tester wykaże wynik negatywny to akumulator niestety nadaje się już tylko do wyrzucenia. Konieczna będzie jego wymiana.
Najczęściej akumulatory wymieniane są mniej więcej co 4-5 lat. Warto jednak przed jego wymianą dokładnie sprawdzić jego stan.
W pierwszej kolejności warto jest sprawdzić poziom elektrolitu. W tym celu należy odkręcić wszystkie korki. Poziom elektrolitu uzupełniony powinien być do znaku na obudowie akumulatora. Do uzupełnienia elektrolitu stosuje się wodę destylowaną lub demineralizowaną. Obie zakupić można na każdej stacji benzynowej. Pamiętać jednak trzeba, aby nie lać jej za dużo. W ten sposób można rozrzedzić elektrolit.
Pomiar naładowania akumulatora
W przypadku pomiaru stanu naładowania akumulatora ważne jest to, kiedy się to robi. Najlepiej stan akumulatora jest sprawdzić jest po całonocnym postoju auta. Do mierzenia stanu naładowania akumulatora służy areometr. Jeśli akumulator jest w pełni naładowany, wówczas urządzenie wskazać powinno wartość 1,28 g/cm3. Stan akumulator można sprawdzić także mierząc napięcie spoczynkowe. Prawidłowa wartość wynosić powinna 12,4 V. Jeśli wartość ta jest mniejsza, oznacza to, że akumulator wymaga doładowania. Ważne jest, aby wiedzieć, że tego typu pomiar wskaże jedynie aktualny stan naładowania akumulatora. Nie wskaże stopnia jego zużycia. Na koniec warto jeszcze sprawdzić napięcie ładowania po włączeniu silnika. Prawidłowa wartość to 13,8 V. Jeśli pomiar jest mniejszy może to oznaczać awarię baterii.
Ładowanie akumulatora prostownikiem
Jeśli akumulator wymaga ładowania, wówczas najlepiej jest wykorzystać do tego celu prostownik. Przed rozpoczęciem ładowania powinno odkręcić się korki wszystkich cel. Pozwoli to na ograniczenie ciśnienia gazów. Na rynku dostępne są róże prostowniki. Popularnym rozwiązaniem jest prostownik z regulowanym prądem. Urządzenie ustawia się na 1/10 pojemności akumulatora. W przypadku małych akumulatorów, do 50 Ah, zastosować można niemal każdy prostownik. Ładowanie akumulatora średnio trwa około 8 godzin.
Pomiar akumulatora pod obciążeniem
Mimo ładowania akumulatora prostownikiem może się okazać, że ten nadal będzie wykazywał słabą wydajność. W takim przypadku warto zastosować dodatkowy sposób na sprawdzenie stanu akumulatora. Mowa tu o sprawdzeniu akumulatora testerem obciążeniowym. Poza tym warto dodatkowo sprawdzić napięcie w trakcie zimnego rozruchu. W sytuacji kręcenia kręcenia rozrusznikiem na naładowanym akumulatorze napięcie spadnie poniżej 10 V to jest to znak, że bateria jest już zużyta. Jeśli profesjonalny tester wykaże wynik negatywny to akumulator niestety nadaje się już tylko do wyrzucenia. Konieczna będzie jego wymiana.
Najczęściej akumulatory wymieniane są mniej więcej co 4-5 lat. Warto jednak przed jego wymianą dokładnie sprawdzić jego stan.