Wyznacz-trase.pl

Jak samodzielnie wymienić klocki i tarcze hamulcowe?

Wymiana tarcz i klocków hamulcowych musi być przeprowadzana regularnie, po przejechaniu określonej ilości kilometrów. Przy jej przeprowadzaniu możemy skorzystać z pomocy wykwalifikowanego mechanika lub spróbować wykonać wszystko własnoręcznie. Jeśli zdecydujemy się zrobić wszystko samodzielnie, potrzebny będzie nam zestaw kluczy i narzędzi, właściwe smary oraz pewna wiedza o budowie samochodu.

Czego potrzebujesz do wymiany klocków i tarcz hamulcowych?
Wymianę klocków i tarcz hamulcowych najlepiej przeprowadzać jest w garażu, jednak nie jest to wymóg niezbędny. Jeśli chcesz podjąć się przeprowadzenia jej samodzielnie, powinieneś zorganizować sobie około 2 godzin czasu, dobrej jakości części zamienne oraz odpowiednio skompletowany zestaw narzędzi i smarów. Co powinno znajdować się w takim zestawie?

Podstawą” – tłumaczy Tomasz Ostrowski, ekspert odpowiedzialny za klocki hamulcowe w ofercie Ucando.pl – „jest komplet kluczy, najlepiej nieco większy niż zestaw fabryczny. W komplecie tym powinien znaleźć się m. in. imbus o rozmiarze 7, przydatny przy zaciskach ATE, a także narzędzia do czyszczenia powierzchni metalowych, tj. szczotka druciana i/lub zestaw nasadek na wiertarkę. Oprócz narzędzi koniecznie należy zadbać o odpowiednie podstawki pod koła i najlepiej dwa rodzaje smaru: ceramiczny oraz miedziowy”.

Jak wymienić tarczę i klocki hamulcowe?
Wymianę tarcz i klocków hamulcowych rozpoczynamy od poluzowania śrub koła i podniesieniu oraz ustawieniu auta na podpórce. Następnie zdejmujemy koło, odkręcamy zacisk i zdejmujemy klocki hamulcowe. Oglądamy zacisk i jeśli jego stan nie budzi zastrzeżeń, wciskamy tłoczek i przystępujemy do demontażu jarzma. Następnie odblokowujemy i zdejmujemy tarczę hamulcową z piasty koła. Samą piastę, wraz ze zdjętymi wcześniej jarzmem i zaciskiem dokładnie oczyszczamy z brudu, rdzy i pyłu z klocków hamulcowych. Oczyszczone powierzchnie zabezpieczamy smarem ceramicznym i przechodzimy do zakładania nowej tarczy.

Jeśli nowa tarcza tego wymaga, należy ją najpierw umyć z oleju zabezpieczającego. Po założeniu tarczy montujemy jarzmo i nowe klocki hamulcowe. Na koniec zakładamy zacisk.

Przed ponownym zamontowaniem koła, warto stykającą się z nim powierzchnię tarczy hamulcowej zabezpieczyć smarem ceramicznym lub miedziowym. Takie zabezpieczenie sprawi, że ponowne zdjęcie koła będzie o wiele łatwiejsze.

I gotowe! Dzięki tym dwóm godzinom pracy zaoszczędziliśmy co najmniej 150 zł. Jeśli jednak podczas wymiany klocków i tarczy hamulcowej natrafimy na jakiekolwiek trudności, uszkodzenia układu lub zauważymy oznaki nierównomiernego zużywania się hamulców, należy schować dumę do kieszeni i udać się z autem do profesjonalnego warsztatu samochodowego.