Jak podłączyć i jak długo ładować akumulator samochodowy?
Zima bywa bezlitosna dla akumulatorów samochodowych. Wystarczy dodatkowo chwila nieuwagi – na przykład pozostawienie auta na światłach i akumulator siada. Jak przywrócić jego funkcjonalność?
Sposoby ładowania akumulatorów samochodowych
Istnieją 2 sposoby ładowania akumulatora – pierwszy, często stosowany w sytuacjach awaryjnych, to ładowanie z akumulatora innego samochodu przy pomocy kabli. Drugi, skuteczny i wygodny – przy pomocy prostownika. Ładowanie powinno być przeprowadzone z uwzględnieniem środków ostrożności. Nie pochylamy się podczas ładowania nad akumulatorem z papierosem, ani otwartym ogniem i w przypadku ładowania prostownikiem przestrzegamy procedur opisanych poniżej.
Ładowanie przy pomocy prostownika - jak podłączyć akumulator
Wprawdzie w sytuacji awaryjnej przyda się jakikolwiek prostownik odpowiedni do ładowania baterii 12V, jednak dzięki dobremu wyborowi prostownika nie tylko naładujemy akumulator w sytuacji awaryjnej, ale też przedłużymy jego żywotność.
Zwróć uwagę na zabezpieczenie – prostownik powinien posiadać przynajmniej bezpiecznik na zewnątrz obudowy, a najlepiej zabezpieczenie elektroniczne. Doskonałym rozwiązaniem były również wskaźnik naładowania baterii, czy automatyczny wyłącznik – większość współczesnych prostowników posiada takie udogodnienia. Dzięki nim ładowanie akumulatora jest prostsze.
Dobry akumulator daje pod koniec ładowania napięcie 15,5 – 16,5V. Takie napięcie zapewnia nie tylko szybsze ładowanie do pełna, ale również zapewnia dłuższe działanie akumulatora.
Jeśli ładujemy akumulator w garażu, nie musimy go wyjmować. Ostrożnie odkręcamy klemy – najpierw ujemną, potem dodatnią. Zapobiega to powstaniu spięcia, gdybyśmy najpierw odkręcając plus dotknęli przypadkiem kluczem do maski.
Następnie podpinamy prostownik – minus do minusa, plus do plusa i dostrajamy amperaż prostownika do akumulatora. W tym celu musimy odczytać pojemność akumulatora – amperaż na prostowniku ustawiamy na 10% tej wielkości, czyli na przykład akumulator o pojemności 60Ah będziemy ładować prądem 6A. Dopiero po podłączeniu klem, włączamy wtyczkę prostownika do gniazdka – w ten sposób unikniemy iskrzenia na stykach i ewentualnego spalenia bezpiecznika w prostowniku.
Jak długo ładuje się akumulator?
W sytuacji awaryjnej, aby uruchomić samochód wystarczy nam nawet 20-30 minut ładowania. Za kilka godzin jednak znów możemy mieć problem, warto więc zadbać o słaby akumulator wcześniej. Pełne naładowanie akumulatora w garażu, to 10 – 12 godzin. Im temperatura otoczenia jest wyższa, tym ładowanie będzie przebiegało szybciej.
Współczesne prostowniki są na ogół na tyle zautomatyzowane, że po pełnym naładowaniu przechodzą w stan podtrzymywania, lub całkowicie się wyłączają. Przy starszych ładowarkach, należy obserwować akumulator – jeśli po kilku godzinach elektrolit zaczyna bulgotać, należy od razu odłączyć akumulator. Jeśli mamy automatyczny prostownik, dobrze jest podłączyć go na noc, po naładowaniu po prostu przejdzie w stan podtrzymywania, a bateria będzie w pełni naładowana.
Po zakończeniu ładowania, najpierw odłączamy prostownik od sieci, potem od akumulatora, a następnie podłączamy klemy samochodowe.
Istnieją 2 sposoby ładowania akumulatora – pierwszy, często stosowany w sytuacjach awaryjnych, to ładowanie z akumulatora innego samochodu przy pomocy kabli. Drugi, skuteczny i wygodny – przy pomocy prostownika. Ładowanie powinno być przeprowadzone z uwzględnieniem środków ostrożności. Nie pochylamy się podczas ładowania nad akumulatorem z papierosem, ani otwartym ogniem i w przypadku ładowania prostownikiem przestrzegamy procedur opisanych poniżej.
Ładowanie przy pomocy prostownika - jak podłączyć akumulator
Wprawdzie w sytuacji awaryjnej przyda się jakikolwiek prostownik odpowiedni do ładowania baterii 12V, jednak dzięki dobremu wyborowi prostownika nie tylko naładujemy akumulator w sytuacji awaryjnej, ale też przedłużymy jego żywotność.
Zwróć uwagę na zabezpieczenie – prostownik powinien posiadać przynajmniej bezpiecznik na zewnątrz obudowy, a najlepiej zabezpieczenie elektroniczne. Doskonałym rozwiązaniem były również wskaźnik naładowania baterii, czy automatyczny wyłącznik – większość współczesnych prostowników posiada takie udogodnienia. Dzięki nim ładowanie akumulatora jest prostsze.
Dobry akumulator daje pod koniec ładowania napięcie 15,5 – 16,5V. Takie napięcie zapewnia nie tylko szybsze ładowanie do pełna, ale również zapewnia dłuższe działanie akumulatora.
Jeśli ładujemy akumulator w garażu, nie musimy go wyjmować. Ostrożnie odkręcamy klemy – najpierw ujemną, potem dodatnią. Zapobiega to powstaniu spięcia, gdybyśmy najpierw odkręcając plus dotknęli przypadkiem kluczem do maski.
Następnie podpinamy prostownik – minus do minusa, plus do plusa i dostrajamy amperaż prostownika do akumulatora. W tym celu musimy odczytać pojemność akumulatora – amperaż na prostowniku ustawiamy na 10% tej wielkości, czyli na przykład akumulator o pojemności 60Ah będziemy ładować prądem 6A. Dopiero po podłączeniu klem, włączamy wtyczkę prostownika do gniazdka – w ten sposób unikniemy iskrzenia na stykach i ewentualnego spalenia bezpiecznika w prostowniku.
Jak długo ładuje się akumulator?
W sytuacji awaryjnej, aby uruchomić samochód wystarczy nam nawet 20-30 minut ładowania. Za kilka godzin jednak znów możemy mieć problem, warto więc zadbać o słaby akumulator wcześniej. Pełne naładowanie akumulatora w garażu, to 10 – 12 godzin. Im temperatura otoczenia jest wyższa, tym ładowanie będzie przebiegało szybciej.
Współczesne prostowniki są na ogół na tyle zautomatyzowane, że po pełnym naładowaniu przechodzą w stan podtrzymywania, lub całkowicie się wyłączają. Przy starszych ładowarkach, należy obserwować akumulator – jeśli po kilku godzinach elektrolit zaczyna bulgotać, należy od razu odłączyć akumulator. Jeśli mamy automatyczny prostownik, dobrze jest podłączyć go na noc, po naładowaniu po prostu przejdzie w stan podtrzymywania, a bateria będzie w pełni naładowana.
Po zakończeniu ładowania, najpierw odłączamy prostownik od sieci, potem od akumulatora, a następnie podłączamy klemy samochodowe.