Dwumasa - objawy zużycia koła dwumasowego
Koła dwumasowe pojawiły się na rynku wraz z modelami samochodów o bardzo dużej mocy silnika, z którą nie poradziłoby sobie dotychczas stosowane sprzęgło, wyposażone jedynie w tłumik drgań skrętnych. Funkcją dwumasy jest bowiem głównie tłumienie drgań skrętnych, które wytwarzane są przez silnik, a także ochrona układu przeniesienia napędu przed skutkami wysokiego momentu obrotowego. Wymiana koła dwumasowego to kosztowny zabieg, a objawy, jakie daje jego zużycie mogą zostać pomylone z innym uszkodzeniem, dlatego warto wiedzieć, jak dokładnie zachowuje się pojazd, który wymaga zamontowania nowej dwumasy.
Objawy zużycia koła dwumasowego
Koła dwumasowe to jeden z elementów układu napędowego, który z pewnością będzie kiedyś wymagał wymiany w każdym samochodzie, który jest w nią wyposażony. Przeciętny czas, podczas którego część ta ulega zużyciu to około 160 000 - 200 000 km przebiegu. Zdarza się jednak, że dwumasa wyeksploatuje się szybciej, a objawy, które na to wskazują to przede wszystkim:
- szarpanie pojazdu podczas ruszania z miejsca,
- hałas, stukanie dochodzące z silnika podczas odpalania i gaszenia auta,
- drgania, mające swoje źródło w okolicach silnika, pracującego na biegu jałowym, a także wibracje karoserii,
- przerywana i nierównomierna praca silnika,
- hałas dochodzący z okolicy skrzyni biegów,
- szarpanie podczas zmiany biegów.
Poza słyszalnymi objawami, które można dodatkowo odczuć na własnym ciele, zużycie prezentuje się także w wyglądzie dwumasy. Jeżeli w miejscu styku koła dwumasowego z tarczą sprzęgła zauważymy przebarwienia, pęknięcia, bądź zarysowania, to prawdopodobnie część ta wymaga już kompleksowej naprawy.
Przedłużenie żywotności koła dwumasowego
Wymiana części, jaką jest koło dwumasowe należy do jednej z bardziej kosztowych usług oferowanych przez serwisy samochodowe. Regeneracja dwumasy jest możliwa i znacznie tańsza, jednak nie zawsze się udaje, a jej efekt nie wystarcza na zbyt długo. Z kolei wysoki koszt nowego produktu to skutek małej konkurencji na rynku wytwórców oraz zalecenia, aby wraz z kołem zamachowym wymieniać również sprzęgło, dzięki czemu taka kompleksowa usługa ma nam zapewnić więcej kolejnych przejechanych kilometrów. Chociaż taka naprawa jest nieunikniona, można postarać się przedłużyć żywotność koła dwumasowego poprzez odpowiednią technikę prowadzenia pojazdu. Przede wszystkim warto odpalać i gasić silnik jedynie przy wciśniętym sprzęgle i unikać przeciążania go wskutek jazdy z niską prędkością przy wysokich biegach. Należy także przestrzegać zaleceń producentów, co do wagi ciągniętej przez dany samochód przyczepy, ponieważ przekraczanie dopuszczalnej ładowności dodatkowo przeciąża dwumasę. Nie poleca się także gwałtownego zwalniania pedału sprzęgła ani odpalania auta z tak zwanego "popychu". Ochronny dla koła zamachowego styl jazdy może kłócić się z zasadami ecodrivingu, dlatego warto znaleźć w tym aspekcie złoty środek dla siebie.
Koło dwumasowe to zmora wielu kierowców, którzy obawiają się wysokich kosztów wymiany tej części i konsekwencji, jakie może nieść za sobą jej awaria. Warto zatem oszczędzać dwumasę, a kiedy wymaga naprawy, zdecydować się na komplet koła zamachowego ze sprzęgłem, dzięki czemu zapewnimy sobie spokój na kolejne setki tysięcy kilometrów.
Koła dwumasowe to jeden z elementów układu napędowego, który z pewnością będzie kiedyś wymagał wymiany w każdym samochodzie, który jest w nią wyposażony. Przeciętny czas, podczas którego część ta ulega zużyciu to około 160 000 - 200 000 km przebiegu. Zdarza się jednak, że dwumasa wyeksploatuje się szybciej, a objawy, które na to wskazują to przede wszystkim:
- szarpanie pojazdu podczas ruszania z miejsca,
- hałas, stukanie dochodzące z silnika podczas odpalania i gaszenia auta,
- drgania, mające swoje źródło w okolicach silnika, pracującego na biegu jałowym, a także wibracje karoserii,
- przerywana i nierównomierna praca silnika,
- hałas dochodzący z okolicy skrzyni biegów,
- szarpanie podczas zmiany biegów.
Poza słyszalnymi objawami, które można dodatkowo odczuć na własnym ciele, zużycie prezentuje się także w wyglądzie dwumasy. Jeżeli w miejscu styku koła dwumasowego z tarczą sprzęgła zauważymy przebarwienia, pęknięcia, bądź zarysowania, to prawdopodobnie część ta wymaga już kompleksowej naprawy.
Przedłużenie żywotności koła dwumasowego
Wymiana części, jaką jest koło dwumasowe należy do jednej z bardziej kosztowych usług oferowanych przez serwisy samochodowe. Regeneracja dwumasy jest możliwa i znacznie tańsza, jednak nie zawsze się udaje, a jej efekt nie wystarcza na zbyt długo. Z kolei wysoki koszt nowego produktu to skutek małej konkurencji na rynku wytwórców oraz zalecenia, aby wraz z kołem zamachowym wymieniać również sprzęgło, dzięki czemu taka kompleksowa usługa ma nam zapewnić więcej kolejnych przejechanych kilometrów. Chociaż taka naprawa jest nieunikniona, można postarać się przedłużyć żywotność koła dwumasowego poprzez odpowiednią technikę prowadzenia pojazdu. Przede wszystkim warto odpalać i gasić silnik jedynie przy wciśniętym sprzęgle i unikać przeciążania go wskutek jazdy z niską prędkością przy wysokich biegach. Należy także przestrzegać zaleceń producentów, co do wagi ciągniętej przez dany samochód przyczepy, ponieważ przekraczanie dopuszczalnej ładowności dodatkowo przeciąża dwumasę. Nie poleca się także gwałtownego zwalniania pedału sprzęgła ani odpalania auta z tak zwanego "popychu". Ochronny dla koła zamachowego styl jazdy może kłócić się z zasadami ecodrivingu, dlatego warto znaleźć w tym aspekcie złoty środek dla siebie.
Koło dwumasowe to zmora wielu kierowców, którzy obawiają się wysokich kosztów wymiany tej części i konsekwencji, jakie może nieść za sobą jej awaria. Warto zatem oszczędzać dwumasę, a kiedy wymaga naprawy, zdecydować się na komplet koła zamachowego ze sprzęgłem, dzięki czemu zapewnimy sobie spokój na kolejne setki tysięcy kilometrów.