Chcesz rozpocząć działalność transportową? Najpierw to przeczytaj!
Spośród wszystkich gałęzi gospodarki, jedną z branż, które wyróżniają się koniecznością dopełnienia wielu istotnych formalności, jest transport drogowy towarów lub osób. I nie chodzi wyłącznie o etap zakładania działalności, lecz przede wszystkim uzyskanie wszystkich wymaganych pozwoleń.
Jednym z nich jest licencja transportowa, bez względu na to, czy transport odbywać się będzie w obrębie państw Unii Europejskiej, czy też poza jej obszarem.
Licencja transportowa - co to jest?
Licencja transportowa to określenie na pozwolenie na działalność polegającą na transporcie drogowym osób lub rzeczy (towarów). Ubiegać się o nią mogą, a wręcz powinni, wszyscy przedsiębiorcy, którzy swoją działalność opierają na transporcie. Wynika to wprost z ustawy o transporcie drogowym z 2013 roku, a przepisy precyzuje rozporządzenie Parlamentu Europejskiego nr 1075/2009.
Po co wprowadzono licencję transportową? Główną ideą, która stoi za tymi przepisami, jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, a także poprawa jakości usług w tej gałęzi gospodarki. Przepisy jasno określają, w jakich przypadkach nie można uzyskać takiego pozwolenia. No właśnie, gdzie można uzyskać licencję transportową i kto może się o nią ubiegać?
Jak uzyskać licencję transportową?
Licencję transportową można uzyskać na okres od 2 do maksymalnie 50 lat. Urzędem właściwym do wydania tego dokumentu jest starostwo powiatowe, a konkretnie Zarząd Dróg i Transportu, właściwy dla siedziby firmy transportowej.
Jak już wspomnieliśmy, o ten dokument ubiegać się mogą ci przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność polegającą na transporcie osób lub rzeczy. Ale samo złożenie wniosku nie oznacza, że takie pozwolenie zostanie wydane. Aby tak się stało, należy spełnić szereg warunków i formalności.
Formalności związane z uzyskaniem licencji transportowej
Zgodnie z przepisami, wnioskodawca nie może być skazany prawomocnym wyrokiem za przestępstwa karno-skarbowe w związku z wykonywanym zawodem, nie zakazano mu wcześniej wykonywania działalności gospodarczej polegającej na transporcie w ruchu drogowym, a także minimum jedna z osób zasiadających w zarządzie firmy ma certyfikat kompetencji zawodowych. To jeszcze nie koniec. Do tych wymogów należą także posiadanie oświadczenia o dobrej reputacji, a także zabezpieczenie finansowe na poczet działalności.
Wraz z wnioskiem, do lokalnego Zarządu Dróg i Transportu należy także złożyć szereg dokumentów. Są to między innymi zaświadczenie o niekaralności, odpis z rejestru przedsiębiorców, zaświadczenie o nadaniu numeru NIP, wykaz pojazdów, których będzie dotyczyła licencja wraz z ich dokumentacją, oświadczenie o zamiarze zatrudniania kierowców czy dowód wniesienia opłaty za licencję.
Licencja transportowa wspólnotowa
Z kolei ci przedsiębiorcy, którzy zamierzają prowadzić działalność międzynarodową, muszą uzyskać wypis z licencji wspólnotowej dla wszystkich pojazdów, które będą poruszały się poza granicami kraju.
Taka licencja wydawana jest przez GITD, czyli Główny Inspektorat Transportu Drogowego z siedzibą w Warszawie, zaś jej uzyskanie musi być poprzedzone pozytywnym rozpatrzeniem wniosku o licencję transportową krajową. Pojazd, który nie będzie zgłoszony do licencji wspólnotowej, zgodnie z prawem nie będzie mógł realizować zleceń transportowych poza granicami kraju.
Co ważne, każdy z kierowców pracujących dla firmy, która otrzymała pozwolenie na prowadzenie działalności transportowej, musi posiadać nie tylko świadectwo kierowcy, lecz również kopię licencji transportowej podczas wykonywania zlecenia.
Licencja transportowa to dokument, który jest niezbędny do legalnej działalności transportowej, zarówno na terenie kraju, jak i poza jego granicami. Uzyskanie takiego pozwolenia wiąże się z wieloma formalnościami, a cały proces jest czasochłonny. Na szczęście istnieją w Polsce firmy, które pomagają przedsiębiorcom w uzyskaniu licencji transportowej. Jedną z nich jest BOS Licencje Transportowe, która pomogła już w ten sposób kilkuset firmom. Jeśli Ty również potrzebujesz pomocy w tym zakresie, po prostu zadzwoń pod numer 502 440 004 lub napisz na adres licencjetransportowe@mbos.cc.
Licencja transportowa - co to jest?
Licencja transportowa to określenie na pozwolenie na działalność polegającą na transporcie drogowym osób lub rzeczy (towarów). Ubiegać się o nią mogą, a wręcz powinni, wszyscy przedsiębiorcy, którzy swoją działalność opierają na transporcie. Wynika to wprost z ustawy o transporcie drogowym z 2013 roku, a przepisy precyzuje rozporządzenie Parlamentu Europejskiego nr 1075/2009.
Po co wprowadzono licencję transportową? Główną ideą, która stoi za tymi przepisami, jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, a także poprawa jakości usług w tej gałęzi gospodarki. Przepisy jasno określają, w jakich przypadkach nie można uzyskać takiego pozwolenia. No właśnie, gdzie można uzyskać licencję transportową i kto może się o nią ubiegać?
Jak uzyskać licencję transportową?
Licencję transportową można uzyskać na okres od 2 do maksymalnie 50 lat. Urzędem właściwym do wydania tego dokumentu jest starostwo powiatowe, a konkretnie Zarząd Dróg i Transportu, właściwy dla siedziby firmy transportowej.
Jak już wspomnieliśmy, o ten dokument ubiegać się mogą ci przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność polegającą na transporcie osób lub rzeczy. Ale samo złożenie wniosku nie oznacza, że takie pozwolenie zostanie wydane. Aby tak się stało, należy spełnić szereg warunków i formalności.
Formalności związane z uzyskaniem licencji transportowej
Zgodnie z przepisami, wnioskodawca nie może być skazany prawomocnym wyrokiem za przestępstwa karno-skarbowe w związku z wykonywanym zawodem, nie zakazano mu wcześniej wykonywania działalności gospodarczej polegającej na transporcie w ruchu drogowym, a także minimum jedna z osób zasiadających w zarządzie firmy ma certyfikat kompetencji zawodowych. To jeszcze nie koniec. Do tych wymogów należą także posiadanie oświadczenia o dobrej reputacji, a także zabezpieczenie finansowe na poczet działalności.
Wraz z wnioskiem, do lokalnego Zarządu Dróg i Transportu należy także złożyć szereg dokumentów. Są to między innymi zaświadczenie o niekaralności, odpis z rejestru przedsiębiorców, zaświadczenie o nadaniu numeru NIP, wykaz pojazdów, których będzie dotyczyła licencja wraz z ich dokumentacją, oświadczenie o zamiarze zatrudniania kierowców czy dowód wniesienia opłaty za licencję.
Licencja transportowa wspólnotowa
Z kolei ci przedsiębiorcy, którzy zamierzają prowadzić działalność międzynarodową, muszą uzyskać wypis z licencji wspólnotowej dla wszystkich pojazdów, które będą poruszały się poza granicami kraju.
Taka licencja wydawana jest przez GITD, czyli Główny Inspektorat Transportu Drogowego z siedzibą w Warszawie, zaś jej uzyskanie musi być poprzedzone pozytywnym rozpatrzeniem wniosku o licencję transportową krajową. Pojazd, który nie będzie zgłoszony do licencji wspólnotowej, zgodnie z prawem nie będzie mógł realizować zleceń transportowych poza granicami kraju.
Co ważne, każdy z kierowców pracujących dla firmy, która otrzymała pozwolenie na prowadzenie działalności transportowej, musi posiadać nie tylko świadectwo kierowcy, lecz również kopię licencji transportowej podczas wykonywania zlecenia.
Licencja transportowa to dokument, który jest niezbędny do legalnej działalności transportowej, zarówno na terenie kraju, jak i poza jego granicami. Uzyskanie takiego pozwolenia wiąże się z wieloma formalnościami, a cały proces jest czasochłonny. Na szczęście istnieją w Polsce firmy, które pomagają przedsiębiorcom w uzyskaniu licencji transportowej. Jedną z nich jest BOS Licencje Transportowe, która pomogła już w ten sposób kilkuset firmom. Jeśli Ty również potrzebujesz pomocy w tym zakresie, po prostu zadzwoń pod numer 502 440 004 lub napisz na adres licencjetransportowe@mbos.cc.