Automatyczna skrzynia biegów - wady i zalety - jak jeździć automatem?
Zastanawiacie się jaką skrzynię biegów wybrać do nowego samochodu? Jeśli kiedyś jeździliście automatem a sporą część swoich podróży samochodem spędzacie w miejskim korku - na pewno doceniacie zalety automatu. Jazda po mieście jest wtedy prosta i przyjemna, nie angażuje tak naszych nóg, jest bardziej płynna i spokojna. Pytanie czy warto wybrać auto z automatyczną skrzynią biegów również w innym przypadku? Postaramy się wam przedstawić najważniejsze informacje na ten temat i przybliżyć temat.
Czym jest automatyczna skrzynia biegów?
Obecnie w sprzedaży są auta z przeróżnymi wariantami automatycznych skrzyni biegów. Wszystkie jednak sprowadzić można do tego, że to samochód sam decyduje o tym jaki bieg ma być aktualnie włączony, a my jako kierowcy mamy się tym nie martwić. Auto z automatyczną skrzynią biegów ma tylko dwa pedały gazu i hamulca, które obsługujemy jedną nogą. Lewa noga w takich samochodach jest praktycznie bezużyteczna i cały czas odpoczywa - w przeciwieństwie do aut ze skrzynią manualną.
Co oznaczają symbole na skrzyni biegów?
Najczęściej spotkamy się z symbolami PRND. Poniżej przedstawiamy wam co one oznaczają.
P - tzw. Parking. Położenie używane na czas parkowania samochodu. Koła, które przenoszą napęd są w tym położeniu zablokowane. Kluczowe jest, że to przełożenie możemy ustawić dopiero w momencie gdy auto całkowicie się zatrzymało. Nie należy go włączać w trakcie jazdy czy też toczenia się samochodu gdyż może to doprowadzić do dużych uszkodzeń skrzyni.
R - tzw. Reverse. Służy on do cofania. Auto w tym przełożeniu porusza się do tyłu. W żadnym wypadku nie wolno nam tego przełożenia włączyć gdy auto porusza się do przodu.
N - tzw. Neutral. Jest to bieg jałowy, w którym napęd nie jest przenoszony i koła moga swobodnie się toczyć. Istotną kwestią - dla wszystkich, którzy nigdy nie jeździli samochodami z automatyczną skrzynią biegów jest to, że nie można tego przełożenia włączyć w czasie jazdy. A takich samochodach nie ma czegoś takiego jak jazda na luzie - coś co znamy z manualnych skrzyni biegów. Położenie to może być wykorzystane tylko podczas np. przetaczania samochodu czy ewentualnie holowania - jeśli nie zabrania tego producent samochodu.
D - tzw. Drive. W tym położeniu skrzyni auto porusza się do przodu i auto decyduje jaki bieg powinien był włączony. Dzięki naszemu sterowaniu pedałem gazu oraz hamulca dawkujemy prędkość oraz przyspieszenie dla naszego auta. Niektóre auta posiadają dodatkowe rozwinięcie trybu Drive o przełożenie S, w którym mamy możliwość ręcznego sterowania biegami. Może być to przydatne np. podczas dynamicznego wyprzedzania gdy chcemy mieć pełną kontrolę nad tym jaki bieg mamy aktualnie wrzucony.
Wady automatycznej skrzyni biegów
Najczęściej pojawiającą się wadą aut z automatyczną skrzynią biegów jest jej awaryjność. Ile w tym prawdy - to zależy od modelu samochodu i skrzyni biegów. Nie wszystkie skrzynie się psują, nie wszystkie są awaryjne. Jednych naprawa będzie tańsza innych droższa. Należy jednak pamiętać, że skrzynie manualne również ulegają awarii i wymagają serwisowania. My jednak nie przesądzalibyśmy tutaj i nie będziemy podtrzymywać o awaryjności automatycznych skrzyni biegów. Nowoczesne konstrukcje są naprawdę udane i pozwalają cieszyć się jazdą przez długi czas. Koszty naprawy i dostępność specjalistów jeśli już będziemy mieć problemy będą na pewno wyższe od sytuacji, w której mielibyśmy skrzynię manualną. Wynika to przede wszystkim z tego, że skrzynie takie są nieco bardziej skomplikowane i wymagają więcej doświadczenia. Jazda zimą w niektórych modelach, które nie posiadają specjalnych zimowych systemów może być nieco utrudniona, szczególnie jeśli chodzi o jazdę po śniegu czy innej śliskiej nawierzchni. Jazdy z automatyczną skrzynią trzeba się nauczyć i jeśli nie będziemy stosować się do zaleceń producenta naszego auta to możemy przysporzyć sobie sporo problemów (np. poprzez często przełączanie skrzyni podczas jazdy z pozycji D na N.
Zalety automatycznej skrzyni biegów
Komfort jazdy, szczególnie w miejskim korku jest naprawdę wysoki. Lewa noga nie musi co chwilę wciskać sprzęgła, nasza jazda ogranicza się jedynie do wciskania gazu i hamulca. Jest to bardzo wygodne i istnieje takie przekonanie, że każdy kto choć raz jeździł autem z automatyczną skrzynią biegów nigdy więcej nie kupi auta z manualną. Nowe skrzynie biegów są bardzo szybkie i raczej nie będziemy w stanie osiągnąć takich czasów zmiany przełożeń w manualnych skrzyniach. Dlatego większość nowoczesnych aut sportowych ma właśnie skrzynie automatyczne. Zmiana biegów jest zazwyczaj bardzo płynna i przy spokojnej jeździe czasami nawet nie czuć, w którym momencie zmienił się bieg. W trybie Sport skrzynia daje naprawdę pełną moc samochodu do naszej dyspozycji i w niczym nie ustępuje skrzyniom manualnym gdzie mamy pełną kontrolę nad wszystkim.
Obecnie w sprzedaży są auta z przeróżnymi wariantami automatycznych skrzyni biegów. Wszystkie jednak sprowadzić można do tego, że to samochód sam decyduje o tym jaki bieg ma być aktualnie włączony, a my jako kierowcy mamy się tym nie martwić. Auto z automatyczną skrzynią biegów ma tylko dwa pedały gazu i hamulca, które obsługujemy jedną nogą. Lewa noga w takich samochodach jest praktycznie bezużyteczna i cały czas odpoczywa - w przeciwieństwie do aut ze skrzynią manualną.
Co oznaczają symbole na skrzyni biegów?
Najczęściej spotkamy się z symbolami PRND. Poniżej przedstawiamy wam co one oznaczają.
P - tzw. Parking. Położenie używane na czas parkowania samochodu. Koła, które przenoszą napęd są w tym położeniu zablokowane. Kluczowe jest, że to przełożenie możemy ustawić dopiero w momencie gdy auto całkowicie się zatrzymało. Nie należy go włączać w trakcie jazdy czy też toczenia się samochodu gdyż może to doprowadzić do dużych uszkodzeń skrzyni.
R - tzw. Reverse. Służy on do cofania. Auto w tym przełożeniu porusza się do tyłu. W żadnym wypadku nie wolno nam tego przełożenia włączyć gdy auto porusza się do przodu.
N - tzw. Neutral. Jest to bieg jałowy, w którym napęd nie jest przenoszony i koła moga swobodnie się toczyć. Istotną kwestią - dla wszystkich, którzy nigdy nie jeździli samochodami z automatyczną skrzynią biegów jest to, że nie można tego przełożenia włączyć w czasie jazdy. A takich samochodach nie ma czegoś takiego jak jazda na luzie - coś co znamy z manualnych skrzyni biegów. Położenie to może być wykorzystane tylko podczas np. przetaczania samochodu czy ewentualnie holowania - jeśli nie zabrania tego producent samochodu.
D - tzw. Drive. W tym położeniu skrzyni auto porusza się do przodu i auto decyduje jaki bieg powinien był włączony. Dzięki naszemu sterowaniu pedałem gazu oraz hamulca dawkujemy prędkość oraz przyspieszenie dla naszego auta. Niektóre auta posiadają dodatkowe rozwinięcie trybu Drive o przełożenie S, w którym mamy możliwość ręcznego sterowania biegami. Może być to przydatne np. podczas dynamicznego wyprzedzania gdy chcemy mieć pełną kontrolę nad tym jaki bieg mamy aktualnie wrzucony.
Wady automatycznej skrzyni biegów
Najczęściej pojawiającą się wadą aut z automatyczną skrzynią biegów jest jej awaryjność. Ile w tym prawdy - to zależy od modelu samochodu i skrzyni biegów. Nie wszystkie skrzynie się psują, nie wszystkie są awaryjne. Jednych naprawa będzie tańsza innych droższa. Należy jednak pamiętać, że skrzynie manualne również ulegają awarii i wymagają serwisowania. My jednak nie przesądzalibyśmy tutaj i nie będziemy podtrzymywać o awaryjności automatycznych skrzyni biegów. Nowoczesne konstrukcje są naprawdę udane i pozwalają cieszyć się jazdą przez długi czas. Koszty naprawy i dostępność specjalistów jeśli już będziemy mieć problemy będą na pewno wyższe od sytuacji, w której mielibyśmy skrzynię manualną. Wynika to przede wszystkim z tego, że skrzynie takie są nieco bardziej skomplikowane i wymagają więcej doświadczenia. Jazda zimą w niektórych modelach, które nie posiadają specjalnych zimowych systemów może być nieco utrudniona, szczególnie jeśli chodzi o jazdę po śniegu czy innej śliskiej nawierzchni. Jazdy z automatyczną skrzynią trzeba się nauczyć i jeśli nie będziemy stosować się do zaleceń producenta naszego auta to możemy przysporzyć sobie sporo problemów (np. poprzez często przełączanie skrzyni podczas jazdy z pozycji D na N.
Zalety automatycznej skrzyni biegów
Komfort jazdy, szczególnie w miejskim korku jest naprawdę wysoki. Lewa noga nie musi co chwilę wciskać sprzęgła, nasza jazda ogranicza się jedynie do wciskania gazu i hamulca. Jest to bardzo wygodne i istnieje takie przekonanie, że każdy kto choć raz jeździł autem z automatyczną skrzynią biegów nigdy więcej nie kupi auta z manualną. Nowe skrzynie biegów są bardzo szybkie i raczej nie będziemy w stanie osiągnąć takich czasów zmiany przełożeń w manualnych skrzyniach. Dlatego większość nowoczesnych aut sportowych ma właśnie skrzynie automatyczne. Zmiana biegów jest zazwyczaj bardzo płynna i przy spokojnej jeździe czasami nawet nie czuć, w którym momencie zmienił się bieg. W trybie Sport skrzynia daje naprawdę pełną moc samochodu do naszej dyspozycji i w niczym nie ustępuje skrzyniom manualnym gdzie mamy pełną kontrolę nad wszystkim.