Akumulator samochodowy i 5 innych elementów, które warto sprawdzić w samochodzie przed zimą
Zima to trudny czas zarówno dla kierowców, jak i ich samochodów. Niekorzystne warunki panujące na drodze, opady śniegu i szybko zapadający zmrok nastręczają dodatkowych trudności, a mróz sprawia, że niejeden samochód garażowany "pod chmurką" może nie odpalić.
Aby uniknąć przykrych niespodzianek, przed zimą warto sprawdzić akumulator samochodowy i kilka innych części.
Niektóre części można sprawdzić samodzielne, weryfikacja innych wymaga wizyty w stacji diagnostycznej. Do ich sprawdzenia potrzebny jest bowiem specjalistyczny sprzęt, którego przeciętny kierowca nie posiada.
Alternator i akumulator samochodowy
Alternator i akumulator samochodowy to dwa podzespoły silnika, bez których auto nie może funkcjonować. Pierwszy odpowiada za wytwarzanie prądu podczas jazdy i jest bezpośrednim źródłem energii elektrycznej w trakcie pracy silnika. Natomiast drugi pozwala odpalić samochód. Niezakłócona praca jednego i drugiego jest konieczna do korzystania z samochodu, dlatego dbałość o ich stan to podstawowy obowiązek właściciela. W przypadku alternatora należy przeprowadzić pomiar prądu ładowania oraz stan paska klinowego (wielorowkowego). Jeśli pasek jest popękany, konieczna będzie jego wymiana. Natomiast akumulator należy zweryfikować pod kątem naładowania baterii i jej mocy rozruchowej. Pomiar dokonywany jest za pomocą specjalnego testera. Aby zadbać o akumulator samochodowy zimą, warto pamiętać o nie pozostawianiu włączonych świateł, oświetlenia kabiny lub radia podczas postoju - pobór prądu przez te elementy może skutecznie wyczerpać akumulator. Wykonanie testu niekiedy skutkuje koniecznością wymiany akumulatora - atrakcyjne cenowo oferty można znaleźć na Allegro.
Ciśnienie w oponach
Ciśnienie w oponach to jeden z parametrów, który można zweryfikować samodzielnie. Niezależnie od tego, czy kierowca używa opon sezonowych czy wielosezonowych, o każdej porze roku powinien utrzymywać w nich inny poziom ciśnienia powietrza. Jego optymalne wartości można znaleźć, np. w instrukcji obsługi samochodu, po wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa lub przy słupku bocznym, na specjalnej wlepce. Podczas sprawdzania ciśnienia, opony powinny być zimne. Trzeba też pamiętać o tym, aby w każdej parze opon jego wartość była taka sama. Utrzymywanie prawidłowego ciśnienia wpływa na zwiększenie sterowności samochodu, skraca drogę hamowania i zmniejsza spalanie.
Stan układu hamulcowego
Bezpieczne poruszanie się po oblodzonej lub zaśnieżonej nawierzchni wymaga zachowania sprawności całego układu hamulcowego. Absolutnym minimum jest sprawdzenie stanu tarcz i klocków hamulcowych. Można tego dokonać chociażby podczas zmiany opon - wprawne oko mechanika szybko oceni, czy wymiana jest konieczna. Dobrze jest sprawdzić również przewody hamulcowe, zarówno te elastyczne, jak i metalowe. Te pierwsze nie mogą być w żaden sposób uszkodzone lub pęknięte; drugie często narażone są na korozję - jeśli pojawia się na nich rdza, konieczna będzie wymiana. Nie zaszkodzi również sprawdzić stan płynu hamulcowego. Jest to ciecz higroskopijna, a więc posiadająca zdolności wchłaniania wody. Jej zbyt duża ilość w płynie hamulcowym obniża jego temperaturę wrzenia, co oznacza, że przy gwałtownym hamowaniu może dojść nawet do jego zagotowania, co znacznie obniża efektywność hamowania.
Świece zapłonowe i żarowe
Regularne sprawdzanie stanu świec żarowych lub zapłonowych nie jest konieczne, jednak warto przynajmniej przed zimą zweryfikować, czy działają prawidłowo. Świece zapłonowe znajdują się w samochodach z silnikiem benzynowym, natomiast żarowe w autach z silnikiem diesla. Jeśli nie będą działać prawidłowo, samochód może nie odpalić lub odpalić dopiero po kilku próbach. Problem z odpaleniem mogą mieć szczególnie właściciele diesli - przepalone świece żarowe nie podgrzewają wystarczająco komory spalania, dlatego auto nie chce odpalić. Właśnie do działania świec żarowych odnosi się popularne powiedzenie "łapie, jak diesel na mrozie".
Temperatura krzepnięcia płynu chłodniczego
Płyn chłodniczy to jeden z najważniejszych płynów w całym samochodzie. Od temperatury jego krzepnięcia zależy, czy w przypadku spadku temperatury na dworze nie dojdzie do jego zamarznięcia, co może prowadzić do rozsadzenia chłodnicy, a co za tym idzie, kosztownej naprawy. Sprawdzenie temperatury krzepnięcia płynu chłodniczego będzie predyktorem do kolejnych działań - uzupełnienia jego stanu lub dolania koncentratu, który tę temperaturę obniży.
Ustawienie świateł
W zimie dbałość o światła jest szczególnie ważne - na zewnątrz szybko robi się ciemno, a niesprawne lub źle działające światła znacznie utrudniają widoczność. Warto więc sprawdzić nie tylko stan świateł, ale również ich prawidłowe ustawienie. Dzięki temu światła dobrze oświetlą całą drogę, a jednocześnie nie będą oślepiać kierowców jadących z naprzeciwka. Korekty szybko dokona pracownik stacji diagnostycznej.
- Alternator i akumulator samochodowy
- Ciśnienie w oponach
- Stan układu hamulcowego
- Świece zapłonowe i żarowe
- Temperatura krzepnięcia płynu chłodniczego
- Ustawienie świateł
Niektóre części można sprawdzić samodzielne, weryfikacja innych wymaga wizyty w stacji diagnostycznej. Do ich sprawdzenia potrzebny jest bowiem specjalistyczny sprzęt, którego przeciętny kierowca nie posiada.
Alternator i akumulator samochodowy
Alternator i akumulator samochodowy to dwa podzespoły silnika, bez których auto nie może funkcjonować. Pierwszy odpowiada za wytwarzanie prądu podczas jazdy i jest bezpośrednim źródłem energii elektrycznej w trakcie pracy silnika. Natomiast drugi pozwala odpalić samochód. Niezakłócona praca jednego i drugiego jest konieczna do korzystania z samochodu, dlatego dbałość o ich stan to podstawowy obowiązek właściciela. W przypadku alternatora należy przeprowadzić pomiar prądu ładowania oraz stan paska klinowego (wielorowkowego). Jeśli pasek jest popękany, konieczna będzie jego wymiana. Natomiast akumulator należy zweryfikować pod kątem naładowania baterii i jej mocy rozruchowej. Pomiar dokonywany jest za pomocą specjalnego testera. Aby zadbać o akumulator samochodowy zimą, warto pamiętać o nie pozostawianiu włączonych świateł, oświetlenia kabiny lub radia podczas postoju - pobór prądu przez te elementy może skutecznie wyczerpać akumulator. Wykonanie testu niekiedy skutkuje koniecznością wymiany akumulatora - atrakcyjne cenowo oferty można znaleźć na Allegro.
Ciśnienie w oponach
Ciśnienie w oponach to jeden z parametrów, który można zweryfikować samodzielnie. Niezależnie od tego, czy kierowca używa opon sezonowych czy wielosezonowych, o każdej porze roku powinien utrzymywać w nich inny poziom ciśnienia powietrza. Jego optymalne wartości można znaleźć, np. w instrukcji obsługi samochodu, po wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa lub przy słupku bocznym, na specjalnej wlepce. Podczas sprawdzania ciśnienia, opony powinny być zimne. Trzeba też pamiętać o tym, aby w każdej parze opon jego wartość była taka sama. Utrzymywanie prawidłowego ciśnienia wpływa na zwiększenie sterowności samochodu, skraca drogę hamowania i zmniejsza spalanie.
Stan układu hamulcowego
Bezpieczne poruszanie się po oblodzonej lub zaśnieżonej nawierzchni wymaga zachowania sprawności całego układu hamulcowego. Absolutnym minimum jest sprawdzenie stanu tarcz i klocków hamulcowych. Można tego dokonać chociażby podczas zmiany opon - wprawne oko mechanika szybko oceni, czy wymiana jest konieczna. Dobrze jest sprawdzić również przewody hamulcowe, zarówno te elastyczne, jak i metalowe. Te pierwsze nie mogą być w żaden sposób uszkodzone lub pęknięte; drugie często narażone są na korozję - jeśli pojawia się na nich rdza, konieczna będzie wymiana. Nie zaszkodzi również sprawdzić stan płynu hamulcowego. Jest to ciecz higroskopijna, a więc posiadająca zdolności wchłaniania wody. Jej zbyt duża ilość w płynie hamulcowym obniża jego temperaturę wrzenia, co oznacza, że przy gwałtownym hamowaniu może dojść nawet do jego zagotowania, co znacznie obniża efektywność hamowania.
Świece zapłonowe i żarowe
Regularne sprawdzanie stanu świec żarowych lub zapłonowych nie jest konieczne, jednak warto przynajmniej przed zimą zweryfikować, czy działają prawidłowo. Świece zapłonowe znajdują się w samochodach z silnikiem benzynowym, natomiast żarowe w autach z silnikiem diesla. Jeśli nie będą działać prawidłowo, samochód może nie odpalić lub odpalić dopiero po kilku próbach. Problem z odpaleniem mogą mieć szczególnie właściciele diesli - przepalone świece żarowe nie podgrzewają wystarczająco komory spalania, dlatego auto nie chce odpalić. Właśnie do działania świec żarowych odnosi się popularne powiedzenie "łapie, jak diesel na mrozie".
Temperatura krzepnięcia płynu chłodniczego
Płyn chłodniczy to jeden z najważniejszych płynów w całym samochodzie. Od temperatury jego krzepnięcia zależy, czy w przypadku spadku temperatury na dworze nie dojdzie do jego zamarznięcia, co może prowadzić do rozsadzenia chłodnicy, a co za tym idzie, kosztownej naprawy. Sprawdzenie temperatury krzepnięcia płynu chłodniczego będzie predyktorem do kolejnych działań - uzupełnienia jego stanu lub dolania koncentratu, który tę temperaturę obniży.
Ustawienie świateł
W zimie dbałość o światła jest szczególnie ważne - na zewnątrz szybko robi się ciemno, a niesprawne lub źle działające światła znacznie utrudniają widoczność. Warto więc sprawdzić nie tylko stan świateł, ale również ich prawidłowe ustawienie. Dzięki temu światła dobrze oświetlą całą drogę, a jednocześnie nie będą oślepiać kierowców jadących z naprzeciwka. Korekty szybko dokona pracownik stacji diagnostycznej.